Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1559 ggr
Rafflan
0

Snäckor dör?

Har posthorn snäckor i mitt ena kar och många av dem har börjat dö helt plötsligt, kampfisken i samma kar verkar må bra, inget nytt i skötseln eller miljön.
Tips, vad ska jag kolla efter/på, vad kan vara fel? :/

Lojs
1

Snäckor är känsligare än fiskar för vissa saker. Exempel kan vara att man haft salt i vattnet (inte alls bra för snäckor), har behandlat mot planaria eller annan medicinering av karet. Det kan vara en ny växt som blivit behandlad med bekämpningsmedel där den kommer ifrån. En sten som avger metaller eller färgat grus som avger ämnen. Det kan även vara att de fått för lite kalk.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Ålder? Posthorn blir inte så gamla. Jag tycker mina dör i perioder på något vis. Ibland har man jättemånga och sen dör de nästan bort för att sen börja om igen. 

Jag vet inte heller vad det beror på 🤔

Mundis
0

Det kan inte vara så att din Kampfisk äter snäckorna? Jag har haft en del problem med kampfiskhonor och posthorn.

molam
0

Det finns ju en Risk att det är kampisen som tagit ihjäl dom,  Eller sp kan de vara som Lojs och Lillyrod misstänker

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
0

Ålder eller något som utsöndras i karet (precis som skrivet innan) Kampfiskar kan vara duktiga på att ta snäckor om de får för sig att de vill smaka något nytt.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Rafflan
0

#1 inga nya medel, växer eller annan inredning :/
#2 kanske kan vara det då? dock är dem döda i olika storlekar, men har massor med bebisar så inte så att det är massdöd, men fler än tidigare :/

#3 & #4 han har gått med snäckorna över 1 år och först nu massor börjat att dö så tror inte han är skyldig :/

#5 kanske är ålder då? dock är dem döda i olika storlekar, men har massor med bebisar så inte så att det är massdöd, men fler än tidigare :/

Draken
0

Verkar mest som det kan vara ålder. D växer ju olika, så två snäckor som är lika gamla kan har olika storlek. Jag vet inte säkert, men tror att de bara blir kring året …fast det kan jag inte gå ed på…

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Rafflan
0

#7 aha, okej :)

Lillyrod
0

Jag har också för mej att posthorn blir ca 1 år.