Hjälp med pump?!?
Har idag en Aquael 1500 innerfilter/cirkulationspump (se bild) till mitt nyköpta 360l akvarium. (Köpt begagnat inkl pumpen) men upplever att det inte är tillräckligt för det akvariumet. Även läst att det är rekommenderat till akvarium 250-350 l, den har nog ett par år på nacken och den har en påse med aktivt kol istället för som den ser ut på bilden. Vilken pump kan ni rekommendera? Funderat på en med ytterfilter. Helst en som inte kostar skjortan… har tittat på Fluval 406! är den bra? Läst att den låter mkt?! Tack på förhand!
Borde inte vara några problem. Det där med aktivt kol har jag bara hört behövs utomlands. Det behövs inte i Sverige
Den pumpen är till för akvarium upp till 350 liter, och ditt akvarium ligger där ikring, så det borde inte vara något problem. Men å andra sidan, jag har alltid kraftigt överdimensionerade filter i mina kar, så egentligen tycker jag den är alldeles för liten för ditt akvarium 😊
Aktivt kol behövs endast om du har medicinerat karet. Kolet filtrerar och tar bort oönskade medicinrester från huvudfiltret, men det kan också ta knäcken på de goda bakterierna som du vill ha kvar. Min rekomendation är att du tar bort kolet och lägger dit makaroner (som visas på bilden) istället
Kolet kan göra att flödet minskar det blir för tätt för allt vatten ska ta sig förbi.
Prova med filtreringen som bilden visar så ser du vilken fart på vattnet pumpen har.
Pumpar kan bli hur gamla som helst jag har ett igång nu som har gått över 30år utan problem.
Det beror lite på vad man har för fiskar i akvariet om det är skitgrisar eller mindre fiskar som inte belastar med så mycket skit.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅