Sjuka fiskar
Förlåt för långt inlägg men måste 'skriva av mig lite' och behöver hjälp.. Jag har haft problem med mitt akvarium ganska länge nu men jag kan fortfarande inte komma på vad det är eller vad jag ska göra åt det.. Det började för ca ett år sen och i januari köpte jag dom fiskarna jag har nu (platy), efter karet hade blivit tomt. Jag startade om och gjorde rent allt pga problem/sjukdom. Sen köpte jag tre Platy, en hane och två honor. Båda honorna vad tjocka när jag köpte dom och den ens blev väldigt smal efter två dagar (utan några yngel). Den andra födde två yngel och sen blev jättesmal med. Ett yngel överlevde och är nu (8 månader senare) inte mer än en centimeter. Honan som blev smal först dog för någon månad sen men dom andra lever. Inga mer yngel kom och dom växer knappt någonting (alla fiskar är ganska små). Jag matar flera gånger per dag för om jag inte gör det blir som väldigt (!!!) smala på någon timme, typ en millimeter på bredden. Dom verkar inte sjuka, dom har bra aptit och är pigga, alltså det finns inga synliga tecken på sjukdom förutom att dom blir så smala om jag inte matar ofta. Jag har tröttnat väldigt mycket på akvarier pga det och jag har inte råd att köpa allt nytt, och jag vill ju inte sälja det jag har ifall problemet skulle förstöra för någon annan.. Är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänker om det kan vara någon parasit eller så. Finns det något man kan göra åt det eller är det bara att slänga allt?
Om det hade berott på sjukdom hade fiskarna varit döda sedan länge. Det verkar som om de inte får tillräckligt med näring.
Vad matar du med?
Tror verkligen inte att det är maten det är fel på.. Jag ger dom fryst (artemia, vita/svarta mygglarver, dafnier, oxhjärta) och granulat en gång om dagen (på olika tider). Sen får dom flingor, 'vanlig' tablett (som tar lång tid att äta/lösas upp) eller tablett för bottenlevande fiskar nästan varje dag. I sommar har dom även fått levande mygglarver istället för fryst ca 1 gång i veckan. Jag matar dom alltså väldigt mycket, säkert fyra gånger mer än jag gjorde innan det här problemet kom, och mer varierat.
Kan tillägga att problemet kom i juni/juli förra året efter jag hade köpt nya guppys, då smalnade alla mina panda pansarmalar av och alla var döda efter två veckor. Guramisarna som var i ett annat akvarie dog efter ca en månad (bytte saker imellan karen), en Kampfisk hona som tillfälligt hade gått med guramisarna levde till november. En Guppy levde i ca 4 månader men dom andra dog inom två, så jag köpte en Guppy till men den dog också efter ca 2 månader. Då slutade jag köpa in mer för att jag inte visste vad problemet var. Sen jag startade om akvariet har bara en fisk (och ett litet yngel) dött så det är ju mycket bättre nu än innan men dom tynar fortfarande bort så fort dom inte får mat på någon timme..
Det låter som om du kan ha någon inälvsparasit som sätter sig på dina fiskar. Har du sett om det finns "maskar" eller liknande i karet, eller om de har trådsmala maskar kring gälar eller analöppning ?
Tänker nu på blodmasken eller någon gälmask (kommer inte ihåg namnet på gälmasken) ?
#4 Ja, det är något sånt jag tänker att det kan vara men jag har inte sett någon mask eller sånt. Blodsmak är jag säker på att det inte är men jag har tänkt att det kan vara gälmask, även om jag inte ser några maskar.. kan dom ha mask även om man inte ser det? Har tänkt att medicinera för tex gäl, hud och bandmask eller för tex bakterier.. Nu när jag kollar mer på olika mediciner så verkar det inte finnas så många, så ska kanske testa denna?https://www.zoo.se/produkter/akvaristik/vattenpreparat/fiskmedicin-akvarium/gyrodol-2-jbl-fiskmedicin-100-ml.html
Jag uttryckte mej kanske lite dumt för jag menade inte att du inte gav dem ordentlig mat utan just att de inte tillgodogör sig maten ordentligt. Med den maten borde de vara riktigt runda och fina 👍 Jag är dålig på de olika medicinerna för jag har peppar, peppar varit ganska förskonad från sjukdomar.
Hur elakt är det att ha en ensam Platy? Den lilla (som inte har växt mer över huvud taget sen jag skrev tråden) är nu ensam med ett pyttelitet yngel, som jag hittade för någon månad sedan. Ingen av dem växer något alls, så problemet känns inte helt borta även om de beter sig normalt och inte tynar bort längre. Nu räcker det med att jag matar en-två gånger om dagen. Jag har medicinerat så hoppas ändå att det är bra nu.. Tror ni att jag vågar köpa någon mer Platy? Eller ska jag avliva den jag har och lägga ner karet..? Hittade lite bilder (med kass kvalité) på de två guppysarna som startade det! Tagna 31 maj 2016.. Jag frågade om dem då också men alla sa att de bara vad unga eller inte hade fått mat.. svårt att säga utefter någon bild.. /:
Det som drabbat dina fiskar låter så himla konstigt. Ingenting som jag hört något liknande varken före eller efter. De guppyna på bilden ser ju ganska normala ut förutom att de är ganska smala. Det känns ju som att de hade något skit med sig iallafall.
Om du fortfarande tror att det finns sjukdom i karet hade jag tagit bort de kvarvarande fiskarna i karet och sedan startat om på nytt.
Om du hellre vill spara dem så skulle jag låta dem gå själva tills de går bort naturligt utan att köpa in fler fiskar. Väldigt svårt att veta egentligen hur man ska göra när man inte vet vad det är som orsakar det hela 🤔
#8 Jag är ganska säker på att det är/var någon parasit, även om det inte syntes så tydligt. Jag startade om karet i januari 2017, innan jag köpte platysarna. Jag missade säkert att rengöra något tillräckligt mycket, eftersom jag hade samma inredning efter.. Vågar inte riktigt starta om det igen, iallafall inte snart. Isåfall lägger jag ner det nu och startar upp det om flera månader eller så. Som sagt så verkar det inte vara problem längre, bara att de inte växer. Men hon är över ett år nu, så hon kanske är fördigväxt även om hon är liten? Så om jag skulle starta om, så skulle jag göra det för att det är elakt att hon går ensam, annars låter jag henne gärna leva ett tag till. Snäckorna i karet är det inga problem med heller och jag vet inte riktigt om det var av den anledningen alla fiskar helt plötsligt dog under 2016, det kan ju ha hänt något konstigt med vattnet eller något. Sen jag flyttade har det blivit bättre, men de som jag hade med mig från förra hemmet blev inte helt normala, känns lite konstigt..