Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 1101 ggr
[SonjaG]
0

Bråkig fisk

Jag skaffade ett par fjärilciklider idag. Nu visar det sej att min ensamma Black Mollyhona jagar dem. Det ser inte trevligt ut alls. Ska jag avvakta eller göra mej av med henne? Hon har inga artfränder och är rätt stor. Jag vill inte att de stackars nya fjärilarna ska vara skrämda. De gömmer sej nu.  Det finns gott om gömställen dock.

molam
0

Är hon gammal? Gamla fiskar har en tendens att bli bitter har jag upptäckt :p och hur stort är akvariet, kanske tycker hon att det är för många med även fjärilarna i karet =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
0

Som står i inlägget ovan, är hon äldre/gammal, så blir de oftast lite griniga. Hon kanske har varit ensam i karet  en period och tycker att detta är MITT, ingen annan skall komma hit och komma ;)

Avvakta. Ser du att Fjärilarna blir väldigt stressade eller på annat vis påverkat av jagiset, så får du ju ta ställning då. Fjärilarna har ju bara varit där några timmar, det kanske lugnar ner sig när hon har vant sig vid att de är där :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[SonjaG]
0

Karet är på 200 lit. Hon är inte så gammal men har nog etablerat sej ordentligt. Hon är ensam och kanske bitter.  Det har inte funnits artfränder på ngt år. Skulle det lösa problemet om det kom en till molly? Jag avvaktar o kollar hur det ser ut idag är det tänts.

Jag kan lämna den på en butik annars, men hon är ju lite fin och är en bra algätare.

Draken
0

Det kan lösa problemet om du köper en hane och kanske en hona till. De vill ju gärna gå i grupp, så prova med det, om du nu vill ha Molly, annars kan du ju lämna den i butik om de tar emot :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

molam
0

Testa även att du städar akvariet och bryter alla Revir, eller om det är nystädat, bryt alla revir iaf ^^

[SonjaG]
0

Men fjärilcikliderna har väl inte hunnit hitta revir än? Mollysen verkar ha hela karet som revir. 😂

färgfest
0

-

molam
1

#6 PRecis, och bryter du då Reviren kan mollyn bli snällare med ^^ Menar att du ska bryta alla revir för mollyn =)

Lillyrod
0

Håller med Molam. Möblera om lite och gör ett vattenbyte. Då kanske Molly tappar fattningen och delar med sig av karet 😃

[SonjaG]
0

Jag har ju precis startat om mitt kar pga läcka. så karet är nytt och allt är nyinsatt för ett par veckor sen.

dock är filter, sand och växter desamma. Så jag vill inte gräva upp allt och möblera om igen. Det kan bli för stressigt för andra fiskar.

Mollysen verkar ha lugnat sej en aning nu i eftermiddag. Så jag hoppas att hon hittat andra intressen.

Dom är verkligen trevliga små fiskar, mina Bolivianska fjärilciklider. Tack för all hjälp.

Lillyrod
0

Ja är allting nytt så är det ju ingen mening med att göra om igen. Vi får hoppas på att fröken Molly lugnar sig lite : )