Snabbt hjälp!
Har ett 200l akvarium med 6corys, 4scalarer och 3 siamer. Byter ca50liter varje vecka då det är ca 2månader gammalt bara och matar sparsamt var/varranan dag, vattenvärderna är bra. Men igår hottade jag en av scalarerna döda heöt plötsligt och nu när jag kom hem så ligger en annan på botten och ser sjuk ut, alla andra är helt nomala. Har ingen aning vad som är fel eller dåligt… HJÄLP!
Är vattenvärdena fortfarande bra? Ser du någon förändring på den döda och den påverkade fisken?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Vad mäter du med? Stickor ger felaktiga värden.
Det är inte kul när dom inte mår bra och dör. Skalarer är ju så fina och sociala.
Hoppas du kommer tillrätta med felet.
Värderna är fortfarande bra, mäter med dropptest och är tyvärr inte hemma just nu men återkommer om det så fort jag kommer hem..
Scalaren hittad död nu imorse… vet inte vad som kan ha varit fel, men ingen annan fisk verkar sjuk ännu
Låter som nån form av förgiftning, har du kollat alla värden ? Nitrit, Nitrat, Amoniak ….Eller är det något i dricksvattnet ? Har du egen brunm eller kommunalt vatten ?
Kollat alla dom värderna, alla bra, har nyss flyttat in till nybyggd lägenhet för 3månader sen
Hej Nu har dom 3 resterande scalarerna också börjat flåsa och en av dom simmar o tycker i ett hörn, dom andra två fortsatt pigga. Dom 3 siameserna jag haft sedan start visar inga symptom vilket corysarna inte heller gör. Ytrörelsen är bra så tror ej det kan vara syre brist….
Det brukar betyda syrebrist om de flåsar. Det kan ju vara syrebrist även om vattenytan rör sig bra. Det kan finnas ämnen i vattnet som tar syret. Eller är det något giftigt som du inte mätt eller som inte går att mäta. Det verkar inte bra alls det där. Så tråkigt när det händer.
Läste att dåliga blad som håller på att förmultna tar mycket syre, sä imorn ska jag rensa rejält med blad för nu får det räcka! Om det inte ordnar sig nu så vet jag inte vad…
Nånting är ju galet med vattnet, och det låter mest som nån form av syrebrist. Det är inte alls roligt när det händer, så jag hoppas du kommer till rätta med problemet.

Jag skulle nog främst fundera på om pumpen cirkulerar vattnet ordentligt om det handlar om syrebrist. Tänk att vattnet ska vara i rörelse över hela ytan och i alla fall corydoras vill gärna ha riktig sprutt på vattnet.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Har en juwel pump som följde med akvariet, det är riktigt strömt på hela ytan och hela akvariet,
Andra platinum scalaren död….. ska göra et vattenbyte på 50liter och dubbel dos med happy life och se hur det funkar…
Skall även regngöra själva pumpen ikväll, nu efter vb så flåsar dem mindre och är framme och simmar
Jag funderar …är det bara scalarena som visar symptom/flåsar ? Vissa scalarer kan vara betydligt känsligare än andra och klarar inte svängningar i Ph och temperatur t.ex.
Jag har haft svårigheter med , framförallt, svarta, albino och Platinum.
Ja det är bara scalarerna, corysarna och siameserna är helt normala, dem sorterna jag hade var platinum, svart och smoke… måste nog vara därför
Har du kollat temp, ph och amoniak ? Jag vet, av egen erfarenhet, att svarta och vita/albino är känsliga, framförallt, mot svängningar i Ph och temperatur, av någon anledning. Ingen av mina andra har varit det.
Allt sär somsagt bra i värden, kollar med dropptest.. Alla andra fiskar är okej
Ammoniak förändrar sig beroende på pH värdet.
PH värdet förändras från morron till kväll beroende på syrehalten (beror också på temperatur variation) i akvariet.
PH är lägre på morronen o högre på kvällen, så går pH värdet över 7 så bildas det ammoniak, om man inte har fått igång sin filtermassa med nitrifikationsbakterier som oxiderar ammoniak till nitrit och vidare till nitrat.
Innan den processen kommer igång kan det ta flera veckor.
http://web.abo.fi/instut/fisk/Swe/Miljo/ammoniak.htm
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Kan försäkra om att vattnet aldrig går över 7, det ligger alltid på 6-6,5, karet är ca 2,5månader