Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1173 ggr
Elin16
0

Vallisneria dör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min växt dör utefter med bladen, den blir liksom brun och genomskinlig och dör längre och längre ner på bladen. Jag ger regelbunden växtgödning i form av happycarbo, happyferro och happyplant, så jag tror inte att det är undernäring? Eller?

Draken
0

Det ser ut som näringsbrist, om man skall dömma av bladen ? Det är väl fkytande växtgödning du ger ? Undrar om du inte skall försöka köpa växtgödning som du stoppar ner i sanden/gruset vid. Jag tror Vallisineria tar näring via rötterna. Jag hade samma problem, plus att jag dessutom hade malar som nog var bovar också. Jag började ge gödning (JBL's sju kuglen) och nu ser de betydligt bättre och friskare ut.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mateoz
0

Hur länge har du haft den? Har den nyligen flyttats? Jag har jättevalle och för mig har det nästan alltid tagit ett litet tag innan de börjar växa, och när de väl börjar växer de som tusan.  Annars kan det också vara någon form av näringsbrist.

Lillyrod
0

Någonting gör att den inte trivs. Har du precis planterat den så kan det bero på det annars är något fel med kombinationen ljus och näring.

Vallesneria brukar inte behöva så mycket ljus men det finns exemplar som inte gillar flytande kol. Testa med att ta bort Happycarbo och se om den blir piggare.

Elin16
0

Den har inte flyttats på ca 2månader, införskaffade happycarbo för att den såg så ledsen ut, så har bara kört med happycarbo i ungefär 3veckor… ska testa att köpa närings kulor :)

Lillyrod
0

Vi skrev visst samtidigt allihop ser jag nu 😃 Jag ger flytande näring och mina växer som bara den.  Ibland går det helt enkelt inte att säga varför det blir som det blir.

mats08
0

Det är svårt att se på bilden, men du har inte planterat dem för djupt? Efter vad jag har förstått så ska bara rötterna vara i sanden, rothalsen ska vara ovanför. Jag gjorde så på mina först och jag fick samma problem som du, men sen drog jag upp dem lite så den vita rothalsen hamnade ovanför. Det hjälpte och nu verkar de trivas. De skjuter skott som bara den! Men detta är hos mig det. Hoppas du får ordning på dina vallisnerior. :-)