Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 670 ggr
moalilill
0

Byte till mindre akvarium

Hej! Jag har ett 500liters akvarium med fem Praktbotia och ca 10 Kardinaltetra, några pansarmalar och sju röda tetror. Jag har funderat på att byta ner mig till ett 200liters akvarium men undrar nu om mina Praktbotia blir lidande av det. Den största är 10 cm lång.

Lojs
3

200l är för litet för Praktbotia tyvärr. Enligt zoopet (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262) ska de ha minst 540l och de brukar till och med ha lite snålt med sina litermått. Praktbotia kan bli upp till 30cm och är ju väldigt aktiva, så de behöver stort. Det är nog bäst att du omplacerar dina botior om du ska byta till mindre kar tyvärr.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
0

Håller med ovanstående.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

moalilill
0

Tack för hjälpen, det blir att behålla akvariet. Jag är väldigt rädd om praktbotiorna, tycker dom är fina och roliga. Vilka fiskar trivs bäst med dom o hur många botika kan jag ha? Det är 560liter. Räknade fel innan.

Draken
0

Trpor det räcker med de5 du har. De blir, som sagt, väldigt stora och det blir trångt på botten när de är fullvuxna om du skaffar fler.

Jag tror du kan ha de flesta fiskar med Botia, de är väldigt fredliga. Enda jag har hört är att de kan terrorisera större platta ciklider (Scalare,discus) då de är ute efter ett sekret som finns på kroppen hos främst Diskus.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis