Akvariedjur
Hej! Jag har ett 54l akvarium som inte används. Finns det något akvariedjur utom fisk som jag kan ha där i? Funderade på eldbukssalamander men tror det är för litet akvarium. Finns det ens något akvariedjur som jag kan ha ?
Tacksam för snabba svar :D
Räkor, snäckor, dvärgklogrodor, musslor..
Vad brukar albino klogrodor kosta? Hur ska akvariet vara inrett? Vilken temperatur i vattnet? Djuraffären här i Uppsala har massor med klogrodor, men vet inte vad dom kostar.
Vanliga klogrodor bör du inte ha i det akvariet. De som är albino är nästan alltid vanliga klogrodor och inte dvärgklogrodor. Här jag bor kostar dvärgklogrodor och klogrodor (albino också) runt 30-60kr.
Tack! Jag läser på om klogrodor nu. Hur många Albino klogrodor kan jag ha ?
I ett 54 kan du inte ha Albino klogroda utan bara dvärgklogroda, Albinon kan bli 10-15 cm UTAN ben, dvs nos till Rumpa =)
Annars kinesisk eldbukssalamander (Tror det är den mindre sorten, finns en stor sort och en liten sort, den lilla kan du ha) men då kåste du även ha en landdel, även Krabbor kan du ha i 54, finns helt vattenlevande och De som måste ha en landdel ^^ Vampyrkrabban är min personliga favorit ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Kan jag ha Albino klogrodor i ett 180l akvarium med andra fiskar? Det är en MollyOrange + ett yngel och 10 stycken röda fantomtetror. Funkar det eller kommer fiskarna att skada grodorna eller kommer grodorna äta stimfiskarna och kvävas?
#7 Grodorna skulle antagligen ta sig några fiskar. Det är bäst att ha dem i ett eget akvarium.
:( Tråkigt att jag inte kan ha något vattendjur:( Vill helst ha grodor men ingen i Uppsala säljer dvärg:(
Det hade varit så kul med några Albino Klogrodor. Funkar det verkligen inte att ha dom i ett 54l akvarium?
#10 Enligt jbv ska helakvatiska grodor på 10,5-20 cm ha minst 0,5 m2 yta. Klogrodor blir upp till 13 cm och ett 54 liters akvarium har ca 0,18 m2, alltså funkar det inte.
Så eldbukssalamander funkar inte heller?
#12 Man får ha kinesiska eldbukssalamadrar i 54 liter om höjden är 30 cm och vattenytan isåfall ligger på exakt 10 cm, varken mer eller mindre är okej eftersom det är de minsta tillåtna måtten. Men jag tycker det är alldeles för litet.
Som sagt kan du ha den lilla Bruna (Dvärgen) i ett 54, inte albino dock, Klogrodor, speciellt dvärgarna finns i princip alltid i djuraffärer.
Albinom kommer inte röra nån fisk när dom är små, men så snart dom är stora nog kommer dom mumsa i sig allt du har i det karet, och yngel kommer du aldrig nånsin se, inte ens när dom är små, Grodor är sjukt glupska djur. =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Okej tack för svar :)