Platy sjukdomar?
Hej. Jag tog över några platys nu i veckan. Upptäckte när jag kom hem att något inte stod rätt till med en av dom. Han ligger mest på botten, äter inte men simmar upp till ytan när det är matdags. Gälarna börjar peka utåt, han har något grönt kring ögat, ihopklibbad stjärtfena och har bleknat. (Inga problem med vattenvärden, men gissar att personen jag tog över dom från hade det..) Någon som känner igen symptomen på vad det kan vara och vad jag kan göra för att bota?
Låyter som Torpedsjukan (fenklibb) Det är ganska vanligt böland Levamndefödare när vattenvärdena är dåliga en längre tid. Salt kan hjälpa upp situationen. Salta på karet med vanligt hushållssalt utan JOD eller köp ektozonsalt på djuraffären. 1 dl salt pr. 100 liter.
Okej. Tack!! Har Körsbärsräkor och Neritinasnäckor i samma kar. Vet du om dom klarar den mängden salt?
Snäckor (blötdjur) brukar inte gilla salt alls. Räkorna vet jag inte men jag skulle inte våga salta karet.
Det kan vara så att dina Platy är riktigt dåliga exemplar också. De ser ut ungefär som Platy gör när de är gamla och dåliga. De felavlade fiskarna kan bli sådana på ingen tid alls tyvärr. Det behöver inte vara sjukdom alltså.
Snäckor och räkor klarar inte salt i någon större utsträckning alls. Du får flytta dem från akvariumet innan du saltar isf.