Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1092 ggr
Hageraset
1

Nytt 500 liter !

Visste att det var något fuffens på gång när pappa åkte iväg med släpkärran och mor inte sa vad han skulle hämta, så jag fick tidig julklapp i år! :) Ett 500 liters kar, tror det är ca L:150cm H:60cm D:50cm Så jag har några tankar men skulle uppskatta förslag på växter och invånare till karet, av växter så vill jag gärna ha fylliga och stora växter som växer till ytan. Av fiskar/invånare vill jag ha större fiskar som är i mitten och toppen av karet som ej river i växter. Så gärna en större mal som inte river ner allt under en natt, och stimfisk är som syns bra och inte blir uppätna. :) Uppskattar förslag!

[Smulan94]
1

Har inga förslag på växter mm, men själv så fick jag ett 180l akvarium i tidig julklapp :D Jag har bara haft akvarium i ca 3 månader så det blir inget stort akvarium nu.

Draken
1

#0 Vilken härlig julklapp :D Grattis.

Fundera på vilka större fiskar du vill ha, kolla på google eller fråga här. När du har valt de större, då kan du börja planera vilka andra fiskar du vill ha i karet :)

Men ett litet tips som du kanske skall tänka på …Funderar du på någon större ciklid från syd/centralamerika, så kan många stimfiskar falla bort eftersom de förr eller senare kommer bli mat.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cecilia.S
1

Nämen, vilken härlig julklapp! :D Jag hade helt klart valt att ha Vallisneria i karet, en eller flera olika sorter. Den större varianten växer ordentligt och blir både fyllig och mäktig, de långa stråna lägger sig längs ytan och skapar ett häftigt ljus o skydd i karet. Supersnyggt tycker jag :) Några fiskar som jag tycker är riktigt härliga är: - Kongotetra - Marmor- och guldgurami - Nyckelhålsciklid - Blåciklid av varianten ”Electric blue Amara” - Siamesisk algätare Det går inte att hålla alla tillsammans dock.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
1

I ciklidväg, om du vill ha lugna, fredliga ciklider, så skulle jag rekomendera antigen chokladciklid, eller Nyckelhålsciklid. Dessa är mycket fredliga och går inte på växter. Men de kan tugga i sig mindre tetror om de kommer åt dem.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Hageraset
1

De jag har funderat på är Papegojciklid , fengädda/bichir , regnbågsfisk, randig rapael mal. Säg gärna till ifall någon ej passar och kom gärna med förslag på liknande fiskar :)

Draken
1

Fengädda och Papegojciklid fungerar bra. Regnbågsfisk kan du ha med Fengäddan, om det inte är de mindre arterna.

Randig rapaelmal vet jag inte riktigt vad det är 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Hageraset
1

#6 Här är den (malen) : https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=355 Förlåt, den hette tydligen chokladmal :) Den heter "striped Raphael catfish" på engelska så översatte bara direkt. ;)

Hageraset
1

Annars kanske ni kan rekommendera någon annan mal i passande storlek? :)

Hageraset
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet någon av er vad det här är? Det är som en ränna av 2 glasbitar som är silikonade i akvariet de är högre där bak och blir lägre och slutar i mitten av akvariet , förra ägaren visste inte heller vad det var..

Hageraset
1

En till bild:

Erratic_Eagle
1

vill bara flika in med en fråga: hur många liter behöver en nyckelhålsciklid för att trivas?

Lillyrod
1

Glaset ser ut som om någon har satt dit det efter tillverkningen av karet för något speciellt ändamål. Troligen vet ingen annan vad det ska vara till.

Hageraset
4

#11 https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176 . här är zoopet information men skulle säga att den behöver några liter mer. Det zoopet säger är ju minimum, dock bör du ju göra egen tråd med frågor angående de fiskar du vill ha :)

Cecilia.S
0

Glasskivorna kan säkert ha att göra med tidigare bottenmaterial, att det skulle vara olika skikt i botten. Då hjälper skivorna till med att hålla t.ex. sand och grus eller soil från varandra, så att de inte blandar sig lika lätt🙂 Om du vill går de säkert att kapa av på något vänster, men jag vet inte hur du kan komma åt på ett bra sätt 🤔

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Hageraset
0

#14 om jag vill ta bort de så kan jag ta en kniv eller liknande och försiktigt skära loss den ( den är lätt silikonad ). Ja det var nåt sånt jag tänkte också, eller att de kan vara till att fylla med substrat och plantera växter högre upp för att få som ett berg?

Hageraset
1

Någon som känner till lite större stimfiskar på 10 cm och uppåt, regnbågarna ville ha högre pH och verkade lite komplicerade. :/ De måste kunna ha temperatur 25-28 pH 6 - 8 och ej bli uppätna. Jag har kollat lite men hittar inget..

Draken
0

Chokladmalen är ganska rovgirig. Dina regnbågsfiskar kan nog slinka ner i magen på en vuxen individ.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cecilia.S
0

Tigerbarber kanske kan fungera? De är visserligen inte mycket större än ca 7 cm, men då de har temperament och är relativt snabba tror jag nog att det kan gå ändå. De är dessutom inte särskilt ”avlånga o smala”, utan istället lite kraftigare :) Annars kommer jag återigen in på spåret med Kongotetra, ca 8 cm men jag upplever många exemplar bli något större än så. Jag har tyvärr tappat namnet på den, men misstänker att den kan passa in bra… om inte lite varmt vatten. Någon kanske vet vilken det är om jag beskriver den? Stimfisk, 15 cm, påminner mycket om siamesisk algätare och flying fox i kroppsform och färg. Men har dock röda och gula inslag. Den är riktigt snygg och blir lite större. Hittade en bild från djuraffären :)

Hageraset
1

#18 ja kongotetran är ju otroligt snygg jag vill bara vara säker på att den inte blir uppäten ;) men jag tror att jag tar kongotetran eftersom de är en lätt fisk med mycket karaktär. Har för mig att den siames liknande fisken heter " pen fish " på engelska?

Hageraset
1

*Pencilfish

Kirnzy
1

#18 är det inte en torpedbarb? :)

hejkomochhjälpmig
0

#21 Jo, det är det. :)

Rödrandig torpedbarb (Sahyadria denisonii).  Artbeskrivning.