Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: labyrintfisk
Läst 1267 ggr
Klarizzz
1

Kampfisk+ åka iväg på semester

Som rubriken säger så har jag en Kampfisk och skall åka iväg på semester nästa vecka. Funderar på att låta nån passa honom då jag har varit med om att kampfisken har dött under semestern. Så jag behöver tips och råd om detta :)

Mateoz
0

Hur lång tid kommer du vara borta? Om du t.ex skulle vara borta ca en vecka skulle jag inte skaffa någon som matar. Din Kampfisk lär klara sig utan någon mat den perioden. Om du skaffar någon fiskvakt dela upp maten i portioner så att fiskvakten vet hur mycket hxn ska mata, och inte övermatar.

Lillyrod
1

Det finns fler parametrar än mat när det gäller fiskvakt. Värme, en pump som stannat mm mm. Man bör absolut ha någon som kommer flera gånger under en vecka och kollar till fiskarna även om de inte matar.

Klarizzz
0

Ska vara borta 3 veckor ungefär ,åker nu på lördag så är velig på om jag ska låta nån se efter honom.

Mateoz
1

Oj, ja då måste du skaffa fiskvakt.

Mateoz
0

Vart i landet befinner du dig?

Klarizzz
0

I södra skåne, men fisk vakt kan jag fixa snabbt.

Mateoz
0

Åh vad skönt :)

Klarizzz
0

Aa det är det :)

Cecilia.S
0

Jag skulle nog råda dig att ha fiskvakt till alla dina akvarium, om du ska vara på semester i 3 veckor. Det ska trots allt göras ett vattenbyte per vecka och matning ska ske för att hålla hälsa och vattenvärden i topp :) 

Ett tips är att ransonera upp foder för varje matning, så att inte fiskvakten övergöder fiskarna och riskerar nitrit-spik (=massdöd).  Det kan du enkelt göra genom att sortera upp i t.ex. olika skålar, påsar eller liknande.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
2

Ransonera mat till fiskvakt är en bra ide, själv använder jag mig av äggkoppar och snapsglas för det ändamålet ;) Har ju flera akvarium så placerar glasen vid eller på akvariet det ska vara till och fiskvakten kan lätt bara dumpa ett glas varje gång de kikar till fiskarna (extra bra då jag ofta har flera olika personer som kommer vid olika tillfällen när jag är borta). Har dessutom börjat sätta postitlappar med instruktioner för varje akvarium så är det lätt för vakten att veta vad de ska tänka extra på för just det akvariet och även använt whiteboardpennor för att måla på akvariet, främst en maxgräns för vattenpåyllnad så de inte råkar fylla för mycket och gör det enkelt för alla att se om det dunstat mycket vatten (kanske större risk under varma sommardagar än nu på vintern).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Draken
0

Jag brukar portionera upp maten i knäckformar (sen låser jag in resten av maten i kassaskåpet 😊 ), det blir inte "full portion" när de matar, men hellre det än att det blir för mycket.

Jag ritar också ett streck på glaset vid maxgränsen. Och skriver instruktioner vad de skall kolla upp vid varje akvarium. Framförallt vill jag ha koll på ytterpumparna i stora, då det handlar om 3000 liter vatten som cirkulerar. Vill inte ha stopp eller läckage i den 😎

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Tinisblom
0

Jag använder en medicin dosett för att portionera mat :) supersmidigt!