Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 3718 ggr
AqFisk
0

Mina räkor dör!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har startat up en räk akvarium, innan jag la in räkor väntade jag 3 veckor och har även gjort vattentester allt är som det ska. Men ungefär för en vecka sedan dog en räka. Det började med att den bara stog still, på morgonen hittade jag den död. Och sedan från den dagen har typ varannan dag en räka börjat dö. Allt börjar på samma sätt den står stilla på en plats och nästa morgon hittas den död. Vad ska jag göra??? De första dagarna när jag köpte dom mådde dom bra och simmade runt men under tiden blir dom allt långsammare och slutar med att do. Står stilla och dör. Hjälp! (Fisk på höger sida är bara tillfällgt där pga inredning av dens akvarium)

AqFisk
2

Och slutar med att dom dör*

Lillyrod
1

Det är väldigt svårt att säga vad det kan bero på. Du har inget i inredningen som kan avge gifter av något slag?  Vad är det gröna på botten? Jag är väldigt försiktig med allt konstgjort  i karen för det kan avge ämnen som invånarna inte tål. 

Allt går tyvärr inte att se på vattentester så något kan vara tokigt utan att det går att mäta.

AqFisk
1

Det på botten är grön grus, den tror jag inte är orsaken. Jag har haft den i mina fisk kar i nästan 2 år. Och fiskar som var där ynglade och mådde super

Lillyrod
1

Grönt grus är konstgjort. Jag gissar att det är boven. Fiskarna kanske tål ämnena men inte räkorna.

Mateoz
1

Om det inte är något fel på vattenvärderna tror jag det kan vara som #4 säger att gruset är boven. Det kan ha funkat bra till fiskarna men räkor är tyvärr mycket känsligare än fiskarna. Annars kan det vara någon sjukdom, parasiter, planaria eller problem med ömsningen? Hur såg räkorna ut före dem dog?

[SonjaG]
1

I mitt räkakvarium finns det inget grus alls. Och det funkar jättebra.

Vilken temperatur har du?

AqFisk
1

Temperaturen är 18-20 Före dom dog såg dom ut som vanligt, men efter dom dog så var dom lite ljusare, deras ben var ihop krympta och dom hade en vit streck på ryggen

Mateoz
2

Det kan bero på väldigt mycket, så det är svårt att hitta orsaken. Hur ofta byter du vatten? Räkor är väldigt känsliga för koppar så undvik använda varmt kranvatten.  Tillsätter du något vid vattenbyte?  Har du sett parasiter i akvariet, t.ex planaria eller hydra? Länkar till en bra sida som beskriver vanliga sjukdomar hos räkor: https://www.shrimpcorner.co.uk/blog/post/18-common-freshwater-shrimp-disease-treatments

hejkomochhjälpmig
3

Akvariet är nystartat och litet, räkor är känsliga för förändringar i vattenvärderna.  Vattenvärden är lättföränderliga i små akvarium, och i nystartade akvarium. Ditt kar uppfyller bägge kriterierna.

Dina värden kan alltså vara hur bra som helst men ostabila vilket kan leda till räkornas död.

AqFisk
1

Jag bytter varije ibland varannan vecka, jag har inte sett några parasiter och är nästa 100 på att det inte finns några parasiter

Draken
1

Har du gjort dropptest i karet ? Testremsorna kan vara missvisande.

Annars tror 'även jag, som flera andra, att det är gruset som är boven.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Cecilia.S
1

Jag håller också med om att gruset kan vara boven. Precis som skrivet tidigare så är räkor ofta känsligare än fiskar och kanske inte alltid tål de ämnen som andra invånare klarar av. Det är inte helt ovanligt att färgat och konstgjort grus släpper ämnen i karet. 

Även jag undrar om du har tagit dropptester i karet, nitrit och pH? Stickor kan visa helt fel och går därför inte riktigt att lita på, tyvärr. 

Hoppas att det löser sig för räkorna :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk