Tillväxt-tråden!
Tycker vi kan ha en tråd med bilder på våra växande fiskar, räkor, snäckor, amfibier (osv) och lägga in bilder i takt med att de drar iväg på längd och bredd och gud vet vad! :D
Typ som före och efterbilder, helst med datum och eventuellt längd angivet när kortet togs tänker jag, så att man lätt kan se skillnaden och hur lång tid det tog!
Jag mäter och fotar mina bebbar rätt flitigt, mest för att se att allting stämmer, att de växer på som de ska men också för att jag helt enkelt tycker det är roligt att ha bilder på dem under deras tid i livet då det händer som allra mest!
Jag har ju mina högt efterlängtade och älskade små bebisgrisar till malar som jag numera har haft i ett halvår. Detta är Joline, som är en av mina unga malar. Första bilden är från när hon kom hit som mager liten skröplig skrutt i slutet av november förra året och sista bilden är tagen för några veckor sen:
så fin! jag älskar malar <3
Bra tråd :D
Gud sa snygg mal! 😮😍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#3 Tack så mycket!!! Älskar dem med, så fina och personliga! 
#4 Kul att du tycker det! Ungfiskar är så roliga att följa tycker jag - hoppas på att fler vill lägga upp bilder också så småningom! :D
#5 Visst är hon!!! Vackraste fisken jag har tror jag, haha. Tack så jättemycket! :)
Bäbisäpplen (eller halvbäbisar då ;) )Har både gula och blå på tillväxt :)
Svärdbärare (Xiphophorus helleri) på tillväxt :)
Polypterus delhezi. På tillväxt i 240 litern :)
Tog över helt sjukt misskötta guldfiskar förra året också. Det var nog bland det vidrigaste förhållandena jag har sett, vattnet riktigt stank och fiskarna var krassliga och förkrympta stackare. Trodde knappt mina ögon och inte heller att de hade någon större chans att överleva men med mycket kärlek, nyttig mat och bra miljö (vattenbyten och utrymme - vilken lyx liksom…) så visade de vilka kämpar de var och hur gärna de ville leva. ❤️
Detta är Idun som visade sig vara könsmogen (dvs mer än ett år gammal 😭) och är numera stolt pappa till flera yngel:
Och detta är världens goaste tjej; Skriner (någon typ av slöjstjärt/guldfisk-blandning, eller en riktigt kass slöjstjärt möjligtvis, ser liksom inte ut som varken eller! :P) som kommer från samma ställe som Idun, denna lilla skrutt skakade dock av sig sina problem på nolltid och satte igång att växa åt alla håll och kanter. Märkte det nästan inte först men helt plötsligt var hon väldigt mycket större än Idun och numera är det en rätt rejäl pjäs även om hon är långt ifrån färdigväxt:
#12, 13 😮 Bra jobbat! Skönt att de äntligen får bo som de förtjänar!
Tack så mycket! ❤️ Jag är så stolt över dem och glad över att jag har dem, de är helt underbara. :D
Ska bli roligt att följa dina raringar också förresten! De är hur gulliga som helst! :)
Vilken trevlig tråd! Jag gillar före och efter bilder och brukar göra sådana på mina växter. Är växtbilder välkomna också? :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#17 JA! Växtbilder är absolut välkomna!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer en jämförelse i filmer också, de är verkligen en fisk som behövs ses "live", deras rörliga ögon är så söta när de tittar sig omkring och de är både tuffa men försiktiga på samma gång… underbara små varelser!
Bebisfilm:
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1 år senare:
Häftig tillväxt, så snygga de har blivit!
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#23 Tack så mycket! ❤️ Jag bara älskar de här fiskskrällena, de är så "finurliga" och har ett lugn som jag tycker är så behagligt. Jag vill ha FLEEEER! Får hela tiden påminna mig själv om att det räcker med de jag har och att egentligen ingen fisk i det här karet ens har hunnit nå hälften av sin fulla vuxenstorlek än. :D
Älskar denna tråd
#25 Jag med :P
Joselimaianusen i inlägg #2 finns ju naturligtvis fortfarande kvar hemma hos mig. ❤️ Hon har vuxit en aning… Jag har inte mätt henne på superlänge så jag vet inte exakt hur lång hon är, men den mörkare malen på bilderna (Sayid) är färdigvuxen sen länge och är ganska precis 40 cm, De ser ungefär lika långa ut i verkligheten, men Joline är brutalt mycket bredare nuförtiden.
På översta bilden är Joline den lilla gulgröna malen längst till höger i bild. Sayid är den stora svarta till vänster.
På undre bilden (tagen ca 3 år senare) är Joline alltså den ljusare malen som ligger över "lille" Sayid.
#28 Vad vacker hon har blivit! Kul att se :D
#26 Jösses vilken mal. Härligt att se dem kunna växa och må bra 👍
#30 Ja, hon börjar bli ganska brutal… både storleks- och humörmässigt. 🤦♂️ Hon ska egentligen stanna vid den här storleken (om hon ska hålla sig till art-standarden) men lilla tösen är inte ens fyra år gammal än så jag antar att hon inte känner sig klar och tänker växa lite till. 🤔
#27-#28 Hon har blivit riktigt vacker :)
#32 Tack!
Tror att vi har en del 'likadana' yngel i yngelkaret :D
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag har faktiskt inte märkt att han har fått större och finare fenor förrän jag såg den gamla bilden. Vad fin han blivit! Min crowntailkampfisk.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
😍
Sammyskruttpuss, mattes underbara älsklingsbebis (Gibbicepsen i inlägg nr #7) har jag förstås också fortfarande kvar. 😍❤️🌺💋
Den här lilla flummiga gullungen växer minsann fortfarande. Han är gissningsvis ca 45 cm lång just nu, så han har ju en hel del kvar att växa innan han når full storlek.
Jag tycker det är kul att jämföra med Sayid när det gäller "småmalarna" så jag fortsätter med det! Sayid är alltså den stora mörka malen. Sammy är den lilla prickiga malen som ligger framför:
Jösses. Vågar man sticka ner handen där? 😮
och tänk att folk är så dumma att du köper dessa fiskar till 60 liters akvarium.
#38 Klart man gör, man kan kela med dem och "klia bakanför örat" också, det gör jag med min "plutten" 😍😂
#40: Ståtlig kille 😍
: