Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1238 ggr
gickan87
0

Hot mot kardinaltetran?

Har planer på att skaffa kardinaltetror till mitt 180 liters kar.

Pratat med flera om att ha en större fisk som bas så stimmar kardinalerna bättre.
Så behöver tips på firrar som kardinaltetror tycker är läskiga men som ändå är snälla nog att inte ta en mumsbit av kardinalerna 🙂

MVH Erika :)

Hageraset
0

Gurami kanske?? Någon större ciklid, tex sajica?

gickan87
1

#1 Gurami har jag tyvärr bara haft otur med :/

Ska kolla på lite ciklider :)

Lillyrod
4

Hur stor fisk tänker du? Om tetran får plats i munnen på den större fisken så äter den tetran. Det verkar som om neon och Kardinaltetra är goda för många lite större fiskar. 

Någon dvärgciklid funkar om du kan tänka dig det.

hejkomochhjälpmig
8

Köp en stimfisk som stimmar så som du vill naturligt istället för att försöka stressa och skrämma upp kardinaler till att bete sig på ett sätt som är onaturligt för dem.  

Kardinaler tillhör inte de arter som formar tajta kordinerade stim helt enkelt. De stimmar på det här viset istället: 100 kardinaler

På engelska gör man skillnad på olika typer av stimmande, dvs shoaling och schooling  medans det på svenska bara kallas att stimma.  Vissa fiskarter formar tajta stim med kordinerade rörelse (schooling) andra arter formar mer löst ihophängande stim  (shoaling).  Kardinaltetror faller helt klart under kategorin "shoaling species". 

Här är en bra video som förklarar en del, om du är intresserad. :)

Erratic_Eagle
1

bra info

Maleficum
1

#4 Är lite synd vi inte har separata namn för det också! Har märkt att av alla de stimfiskar jag haft genom åren så är den enda sort jag upplevt som verkligen tajt stimmande är kongotetrorna jag har just nu. Även om tigerbarberna gärna håller ihop är de inte alls i samma klass som "extremstimmare".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hejkomochhjälpmig
2

Ja det är synd, jag tycker definitivt att det behövs en bra benämning på det. Jag hade velat att det stod med i artbeskrivningar vilken typ av stimmare en specifik art av stimfisk är också, inte bara att det är en "stimfisk". Jag tycker det är nödvändigt att få veta (både för fiskens och köparens skull).

För mig blir det automatiskt (i mitt huvud)  istället att vissa är "dåliga" stimmare medans andra är "duktiga" stimmare på grund av att inga bra benämningar finns. Neontetror är "dåliga" medan rödmunstetror är "bra" stimmare… och det är ju förstås hellöjligt att tänka på det viset. Neontetrorna är bara en helt annan typ av stimmare liksom! 

Den här videon tycker jag är ett jättebra och tydligt exempel på hur olika diverse sorters stimfiskar beter sig, rödmunstetrorna "extrem-stimmar" och neontetrorna är lite hip som happ överallt, haha. ❤️

gickan87
1

Då får jag leta efter en bättre stimmande fisk. Tack för svar :)