Den biten/skadad guramihane
Min guld guramihane hane på ca 6-8 cm har gömt sig en del senaste tiden vilket han aldrig gjort tidigare, så fiskade upp honom i yngel kassen för att se vad som var fel, han hade ett sår på sidan och var lite den biten, han bor med scalarer, paletter och tetror, gissar på paletten. Men borde jag göra något eller låta det lösa sig själv?
Gurami och ciklider är ingen bra kombination.
Skulle också tro att det är antigen Paletterna eller scalarena som har bitit den.
Jag rekomenderar att du antigen gör dig av med guramin eller med cikliderna.
Någonting i ditt akvarium är riktigt fel, dina fiskar verkar ju bli sjuka hela tiden så nej, du kan inte bara låta det "lösa sig själv".
Stress är ett väldigt allvarligt tillstånd hos fisk, det leder till sjukdom och sedan död om man inte gör någonting åt det - om en fisk är så hårt trakasserad så att den blir skadad och gömmer sig för de andra fiskarna förstår du väl att du måste lösa problemet?
Är karet överbelastat eller om arterna inte passar ihop med varandra av olika anledningar så måste du ju sära på dem, du kan inte låta dem gå kvar i samma kar.
Det är troligast kombinationen av fisk, och för trångt akvarium. Vill minnas att akvariumet inte är jättestort, och bara paletterna, om man skall ha andra fiskar med dem skall ha minst 250 liter (min rekomendation) då de är fruktansvärt revirhävdande och aggressiva under lek och yngelvård (vilket de oftast har). Scalarena kräver minst 250 liter och 50 cm högt. Akvariumet är överbefolkat och med helt fel kombination av fiskar, det är därför det bara blir problem.
Tack för svar. Har planerat på att lämna in scalarer att nästa gång jag är i akvariekällaren eftersom de växer och akvariet är för lågt, ska försöka göra det så fort som möjligt ( beroende på om jag kan på sjuss av föräldrarna.
Det är bra Hageraset. Att du frågar och visar hur det ser ut betyder att du bryr dig om dina djur. Förr eller senare ska du se att du kan få till ett bra kar. Ett gott råd är att fråga först innan du köper 😉
Det är dilemmat när man vill ha fiskar som har olika krav på boende, och en av orsakerna till att jag har så många akvarier 😉