Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 978 ggr
Draken
0

Vilka växter är detta ?

Fick hem 3 svärdsplantor igår, men jag tycker inte riktigt det ser ut som svärdsplantor. Inte de jag har sett tidigare i varje fall.

Någon här inne som vet ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0

Har även en flytväxt, tror det kan vara Frogbites, men är inte säker.

Kan någon bekräfta eller förneka :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

crashgirl
0

Jag skulle säga att flytväxten är en musselblomma

Draken
0

Tror inte att det är en musselblomma.Så stora blir inte de. De kan möjligen vara i släkt med musselblommorna, men de ser även annorlunda ut :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Formen och storleken stämmer inte riktigt ihop med musselblommor.

Sett uppifrån. Den är nästan lika stor som min hand.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Basen med rötterna, vilka också är för långa och buskiga än musselblommans är. Hon jag fick dem av visste inte riktigt vad det var, jag trodde det kunde vara Frogbites, så jag googlade. Men de ser inte ut som de heller.

De påminner om Musselblomman, men om det inte finns något som kallas "jättemusselblomma" så tror jag inte det kan vara det ….fast säker är jag ju inte.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

hejkomochhjälpmig
3

Jo visst är det är en musselblomma (Pistia stratiotes). Under väldigt gynsamma förutsättningar kan de dessutom bli bra mycket större  än så. I akvarium blir de inte så stora som de har potential till att bli, och tur är väl det!

hejkomochhjälpmig
2

Jag skulle gissa på att svärdsplantorna är Echinodurus martii. En svärdsplanta den med förstås, men en annan art än den som är allra vanligast i handeln.

Lillyrod
0

Flytväxten ser ut som en frogbite. En större sort av musselblomma. De är lika men frogbite brukar bli mycket större och bladen växer mer uppåt.

Håller med om att den andra är någon sort av Echinodurus. Sorten kan jag inte då jag inte haft så många av denna arten och de jag haft var länge sedan : )

hejkomochhjälpmig
4

#8 Frogbite (Limnobium laevigatum) är inte en musselblomma och ser inte alls ut sådär.

Det finns bara en sorts musselblomma. Pistia stratiotes är den enda arten  i sitt släkte. Det är lite märkligt att det pratas om "större sorters musselblommor" när det bara finns en och musselblomman kan bli typ en halvmeter i diameter utomhus…

Draken
0

Bladen på denna växer uppåt. Jag har då aldrig sett dem så stora tidigare, och då har jag haft musselblommor i flera omgångar. Jaja, den växer otroligt och Guramin gillar den i varje fall ;)

Men den andra är en svärdsplanta i varje fall :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cecilia.S
2

Musselblommor växer sig riktigt stora om de trivs, flertalet av mina blev lika stora som din i #4. ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
0

Får bara hoppas att de inte blir halvmetern i diameter ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cecilia.S
0

Haha ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk