Ljudnivå
Hej, Jag är helt ny på akvarier men har den sista tiden blivit väldigt sugen på att starta ett. Kommer vilja ha ett som är lite mindre i volym, ca 30-40 liter kanske och tanken är att köpa ett nytt sådant också. Hur mycket låter ett akvarium egentligen?
Välkommen till sajten och in i akvarievärlden :)
Nanoakvariumen (10-30 liter) brukar kunna vara dyrare än ett komplett 54 liters i butik. 54 liters är dessutom något bättre med utbud på fisk som du kan ha i karet :)
Ljudnivån är olika från kar till kar, det beror helt på vad du har för pump/filtrering. Vissa låter ingenting, medans andra kan låta desto mer ;)
Jag har 4 större och ett mindre akvarium igång, och man hör inte pumparna eller massa skvalande vatten från dem. Man kan höra ett lätt porlande när det är helt tyst i huset :)
Välkommen hit - och vad roligt att du har funnit ett intresse inom akvaristiken! 🙂
Jag vill gärna fråga dig, varför du väljer ett nano-akvarium? Det många inte vet är att dessa små akvarium är betydligt svårare att ta hand om jämfört med de större karen. Vattenvärdena (pH, nitrit, nitrat, temperatur m.m) kan vara svåra att hålla i schack, vilket kan innebära att livsmiljön i karet blir dålig. Observera också att du inte kan ha så många invånare i ett så pass litet akvarium, många arter kräver större volym och simyta samtidigt som akvariet inte får bli överbelastat med för mycket fisk. Det är en liten tankeställare 😛 Desto större akvarium desto bättre…
Akvarium brukar inte låta så mycket, pumparna går tyst. Om du möjligtvis skulle ha någon botia-art i karet (kräver dock större akvarium än 30-40L) kan du få höra på deras klickande ljud vid fodringar, men för övrigt låter inte de flesta arter särskilt mycket 😊😃
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Håller med #2 100 liter skulle vara ännu bättre, om du har plats :) Det är inte så väldigt stor skillnad på priser, och du får betydligt större valmöjligheter ang fisk i karet :)
Tack för era svar! :)
Jag är medveten om att det blir mer jobb med ett litet akvarium om man ser till underhållandet av vattenkvalitén men tänkte avhjälpa det med vattenbyten varje vecka samt rengöring. Är det klokt?
Min "vision" är väl att ha ett nätt akvarium med en massa växter och enbart en typ av fisk i begränsad mängd (typ chili rasboras, Endlers guppy eller kampfisk). Har varit väldigt sugen på framförallt aquascaping så ett mindre akvarium känns bättre. Men vill ju självklart att de inte ska ha ett sämre liv bara för att jag estetiskt tilltalas av ett mindre akvarium. Ska fundera på det ni sagt om ett större, om inte annat har jag en känsla av att ett större kommer bli nästa inköp efter första akvariet 😃
Handlar det bara om att du vill scapa ett akvarium och ha endast en sorts fisk i begränsat antal, så ser inte jag några problem med ett mindre.
Jag tänkte på många nya som vill ha 3-4 sorters fisk, gärna nån mal eller andra bottenätare i sitt lilla akvarium. Tror nog att även CeciliaS såg det framför sig ;)
Tänk bara på att det är svårare att hålla stabila vattenvärden i ett litet kar :)
Men skall du ha endlers, så rekomenderar jag att du endast har hanar. De är betydligt snyggare (dessutom mindre) än honorna och det blir inte femhundrasjuttioelva yngel på kort tid ;)
#5 Ja det gjorde jag, haha 😮 Men så härligt att du är nyfiken på AquaScaping, det är svårt men roligt! Lycka till 😊
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#5 & #6
Förlåt för alla mina frågor (kommer nog fler;) ). Rent hypotetiskt, hur många endlerhanar skulle ni rekommendera för ett akvarium på 32 liter? Jag tänkte mig 5-6 stycken med regelbundet underhåll.
Det är bara att fråga på :)
Om du endast har endlerhanarna, så borde det fungera med 5-6 stycken. Täta vattenbyten och stenkoll på värdena.