Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3019 ggr
Erik97an
4

Nano 20l Aquascape

Hejsan Allihop!

Ska påbörja en Aquascape i mitt 20L nano kar.

har inte varit speciellt duktig på Scape men jag lär mig!

detta är mitt första riktiga scape jag faktiskt försöker göra så hoppas ni förstår att de kanske inte blir perfekt! 🙂

hoppas ni vill följa min lilla resa till ett vackert akvarium!

//Erik

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erik97an
8

DAG 1:

Köpt in saker som behövs i akvariumet.

Fanns ingen liten sandsäck så fick köpa en 20kg säck.. 😭 men men.. får använda det till framtida akvarium! Sanden jag köpt är en av de vitare sand som fanns i djurbutikerna här där jag bor och tyckte det va otroligt fint!

Köpte även ett par gråa stenar som jag försökte hitta bra former på! Ena va perfekt för nano kar att ha i mitten av akvariumet! älskade den och var så glad att den fanns kvar och ingen annan snott den 😉

Köpte även med mig en Plant Growth CO2 system som jag ska testa för första gången på tub.. får se hur det går. Någon som testat förut? 🙂

Postar lite bilder här 

Corgitok
0

Lycka till med karet!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Lillyrod
0

Att få till en bra scape är inte lätt. Lycka till nu och jag väntar spänt på bilder från projektet : )

Denarau
0

Följer med spänning!

Erratic_Eagle
0

Följer😋

Draken
0

Följer. Spännande att se hur det blir :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Erik97an
2

Dag 2: 

Hardscape igång för fullt..

har även haft i sanden i karet och flyttat stenarna fram o tillbaks men tror jag är nöjd med hur de står.

fick även för mig o tejpa fast en bakgrund som jag hade över från mitt 250l 🙂

va tror ni blir det bra? förlåt för det grumliga vattnet hehe.. sanden va inte helt urtvättad men hoppas filtret tar bort de mesta

Dionz
0

ska bli spännande att följa ^_^

Erratic_Eagle
0

Det börjar likna något nu 👍

Denna kommentar har tagits bort.
Hogstedt
0

Följer!

Cecilia.S
0

Jag sätter också en fena här 🙂 Spännande att se hur det kommer bli, se bara till att inte ha för höga krav och förväntningar på dig själv nu. Aquascaping är inte lätt 😉 Har du någon tanke om hur det kommer att bli sen? Mycket växter?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

DogeLove
0

Följer! :)

Erik97an
1

#12 Ingen tanke alls haha! spontan köp hela tiden tills de blir något så får man se om man blir nöjd eller inte haha! kommer börja med lätta växter och blir jag nöjd beställer jag nog snyggare växter o lite mer avancerade 😊

Draken
0

Gillar kontrasten mellan de svarta stenarna och den vita sanden. Och med massa grönt också, WOW 😍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

molam
0

Ser snyggt ut so far =3

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Erik97an
1

Växter: Microsorum pteropus, Anubias, växten i mitten har jag redan glömt namnet på och sedan plockade jag även upp en bunt cuba från mitt 54l kar som ja hoppas kommer trivas bättre i mitt nano kar med co2 o led.  😛

Erik97an
0

#15 Ja verkligen! tänkte inte ens på det från början utan ville bara ha vit sand eller svart och spontan köpte vit för tyckte vit skulle passa till stenarna hehe 😊

Lizelda
0

Kanske ska bjuda hem dig så du får inreda mina kar 😃 Om inte annat så får du komma hit och plocka upp en axis eller två 😉

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Erik97an
5

Äntligen klar!

ps: kommer nog köpa in fler nano kar så kommer fortsätta posta i denna framöver me de andra scapesen :)

I mitt 20L finns: 

Räkor: 9 Körsbärsräkor

Fisk: 6st Galaxy Rasbora

Växter: Microsorum pt, Cuba, sen växten till höger jag glömt namnet på heh Gapskrattar 

Ni får gärna kommentera om ni tycker jag ska ändra på något, filtret fick bli som de blev samma med termostaten, förmodligen tar jag bort termostaten o sätter en utanpå bakom karet samt att jag kanske ändrar till ytterfilter! men man lär sig fortfarande heh..

Resultatet blev ( Förlägen )

Erik97an
3

Erik97an
1

Någon som kan förklara varför bilderna plötsligt blev mindre? använde samma kamera o tog kort precis som första bilden? 🤔

Lillyrod
0

Jag tror du helt plötsligt infogade bilden istället för bifogade den : )

Denarau
0

Wow vad fint det är! Kommer bli ännu snyggare när växterna växt till sig!

fiskälskarn00
0

jättefint!

Gal1

[nevamisse]
0

Vad fint det blev! :)

Draken
0

Blev jättesnyggt :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cecilia.S
3

Så fint det blev! Jag ser fram emot att se hur det blir när växterna har hunnit sprida sig mer 😍 

Glöm bara inte att rotstocken på din javaormbunke (Microsorum pt) riskerar att ruttna om den är täckt av sand. Det lättaste är att fästa den på exempelvis en sten eller en mindre rot så att den får växa fast där. För att fästa den på ett sådant ställe kan du exempelvis använda dig utav fiskelina, som du kan klippa bort när rötterna har spridit sig och vuxit fast. 😊 Det går givetvis att hålla den planterad vid bottensubstratet också, men då gärna så att roten kan "andas" ovanför sanden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
0

Snyggt

Torreador
0

Ursnyggt än så länge!! :-D

Jag gillade inte setupen av stenarna på första bilden men nu när det kommit i växter så blev det ju kanonfint :-D

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu