Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 759 ggr
Drakellen
0

Svagt molly yngel

Hejsan, jag har ett problem med ett molly yngel som inte mår så bra. Jag har varit bortrest i en vecka och har haft min mamma att titta in två dagar för att se till att ynglen får mat. Men nu när jag kom hem så hittade jag min lilla favvo liggandes på botten, knappt vid liv. Jag blev helt förtvivlad och fiskade upp henne och la henne i en kanna med lite växter och en massa mat (då jag gissade att hon var utsvulten då hon redan innan är mycket mindre än de andra). Nu, tio timmar senare är hon mycket piggare och simmar omkring i sin kanna men jag är fortfarande orolig för henne. Hur tycker ni att jag ska göra för att hon ska växa och må bra nu? Någon speciell mat eller ensam i ett yngelkar så att syskonen inte stjäl hennes mat?

Cecilia.S
0

Vad ger du för mat? Om du fodrar med bottentabletter lite då och då kan du vara mycket säkrare på att alla får mat. Så länge de vågar sig fram. Om det behövs kan du fodra med två små tabletter, eller dela en större i flera delar så att det inte blir för trångt. 🙂 Hur ofta fodrar du?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
1

Jag tror mycket på det naturliga urvalet när det kommer till yngel, jag hade hoppats på att den klarade sig i det vanliga karet, gör det inte det när karet sköts enligt alla konstens regler så får det vara så. Helt enkelt för att jag gärna får flera generationer av mina fiskar och då vill jag helst att de starkaste får föra sina gener vidare. 

Angående maten så är det bara att köpa ett foder som sprider sig i karet så att alla får chans att äta, eller testa att smula flingfoder i minibitar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Drakellen
0

#1 vanligtvis så får de mat 3 - 4 ggr om dagen ( i lite mindre portioner såklart) och jag brukar växla mellan smulat flingfoder och bitar av fodertabletter. '

#2 det är faktiskt helt rätt och jag resonerar precis likadant men den här lilla är lite speciell för den överlevde själv (oupptäckt) i det stora karet i nästan två veckor innan jag upptäckte den (utan syskon för övrigt XD)

Lojs
1

Jag tycker det låter som att du främst behöver fler gömställen i ditt stora kar om bebisarna har så svårt för att överleva. Tät plantering med till exempel hornsärv eller gälört är super för bebisarna att gömma sig i. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Drakellen
0

#4 Det är extremt tätplanterat i mitt kar så jag tror inte att jag kan få ner mer växter där. Men det är inte det att de går på varandra. Det är bara yngel och snäckor i det karet och hon är mest svag. Det är bättre med henne nu men hon är fortfarande ganska slö

Draken
1

Håller nog med Lojs om det naturliga urvalet. Om hon inte klarar samma som sina kullsyskon, då är hon svagare och skulle förmodligen ha dött ute i naturen. Jag skulle släppa tillbaka henne i karet med de andra och se vad som händer. Klarar hon sig så är det ju jättebra, gör hon det inte, så var det nog inte meningen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis