Extremt mycket avföring
Jag har problem med avföring, om jag städar akvariet är det jätte fint i typ 2 dagar sen är det fullt med bajs igen, har nån några tips?
Du kanske övermatar?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Nej matar endast några gånger i veckan
Vad har du för fiskar och hur stort är karet?
120l
7 corrydoras panda
6 ottisar
4 platysar
Hur är cirkulationen? 🙂
bra skulle jag säga, hur kan det påverka avförings mängden (lär mig fortfarande)
Konstigt för när man har corydoras så brukar de sköta om botten genom att röra runt hela tiden så skiten antingen vänds ner eller far upp i pumpen. Jag behöver aldrig slamsuga där jag har corydoras.
Är det verkligen skit eller är det smuts från växter eller rötter du ser?
Säger som jag alltid brukar säga. En bild 😉
Jag har problem med Mycket skit i karet också men det beror på att det 'r ett mycket mindre kar samt att jag inte har något som rör om i botten, känns skumt att det ska bli såpass mycket avfäring när du har corys, vad matar du med?
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Har samma problem, platysarna är riktiga skitgrisar! I mitt fall tror jag dock att ett nytt filter är ett måste.
#6 Det påverkar indirekt mängden avföring eftersom cirkulationen får avföringen att antingen fasta i filtret eller lättare brytas ner i sanden/vattnet då det rör på sig mer.
Om de blir vad jag tror heter "bild spots" alltså där inte det är någon cirkulation så kan de bli så att avföringen lägger sig i en mängd där vilket kanske inte är de bästa. Men om du tror att cirkulationen är bra så är det nog inte det som är problemet! :)
Har du kvar problemet eller har du testat dig fram till något som funkar? :-) Jag skulle nog också tippa på att du får uppfattningen av att det är mycket skit - för att det hamnar i "klumpar" eller högar, som #10 säger. Det borde dock inte ske eftersom att du har corydoras. Om du utökar corydoras stimmet vågar de sig kanske fram mer och bökar runt i sanden mer än vad de gör nu? :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Blir också förvånad, har inga problem med att detliogger massa skit i de kar där jag har Corydoras. Men jag märker att det samlas på hög i stora akvariumet, och innan sandsnäckorna har fixat till det, så ser det ut som kopiösa mängder ( I det karet bor det en Gibbiceps).
Har du några sandsnäckor i karet ? Skulle också vilja se en bild 🙂