Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettövrigt
Läst 3188 ggr
Kasper7171
0

Ormhuvudfisk pris

Hej jag har haft fiskar i lite över 10 år nu. har bara haft sälskaps fisk som skallar och guppys och många andra fiskar och kan en hel del. men jag tycker att det inte börjar bli lika spänande så jag har läst på kollat på ormhuvudfisk så jag vet så mycket så möjlig men jag kan inte bästämma mig vilken jag ska ha. Letar efter någon som inte blir större än 30 cm det är det ända krav jag har så nu behöver jag lite hjälp av er kunniga här på iFokus. Tack i förväg

Lillyrod
0

Just nu verkar det bara finnas en enda sort att beställa. De är dyra och inte helt lätta att hålla. Stora blir de med. Läs på ordentligt innan du funderar på en sådan.

http://fisklista.akvarielagret.se/?utf8=%E2%9C%93&query=ormhuvudsfisk&fish_list%5Bsupplier_id%5D=&commit=S%C3%B6k

Kasper7171
0

Ok tack jag har kollat på channa pardalis bara inte hittat så mycket info om den

Kasper7171
0

när jag sökte på ormhuvudfisk fire back kom det mest upp channa micropeltes

Lillyrod
0

Rovfisk är duktig på de här fiskarna. Hon hittar säkert hit och kan hjälpa dig : )

Kasper7171
0

Ja jag vet jag har haft två profiler här och har haft stora pauser imällan och när jag börjar igen så har jag glömtbort mitt lösenord 😅

Lillyrod
0

Haha ja så kan det vara.

Kasper7171
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är iaf en bild på karet jag hadde tänkt ha den i.

Kasper7171
0

Inte redigt färdigt än men fler växter kommer (:

Cecilia.S
0

Jag har sett channa bleheri i butik för ca 200 kr styck. Dessa är dock utomordentligt duktiga hoppare och rymmer lätt ut, speciellt i djurbutik där det är så trångt i karen. Därför hålls arten inte i butik särskilt ofta, men du kan givetvis höra med en butik nära dig om dom kan beställa hem x antal st. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Channa Bleheri är lämplig att börja med, om man inte har så mycket vana av just dessa fiskar. De är lättsamma och kostar inte skjortan.

Priset på de olika arterna kan varierar ganska mycket. beroende på storlek,färg, var den är köpt, vilken grossist etc.
Vet av egen erfarenhet att priset kan variera med uppemot 60-80 kr, på samma art, om den ena är exempelvis 8 cm och den andra kanske 12 cm.

Har själv haft flera olika channor (Microlepis,Bleheri, Aurantimaculata m.fl) Har faktiskt en fullvuxen Bleheri i mitt ena kar, och en mindre och betydligt yngre, i ett annat
Bleherin blir ca 25-27 cm, och hålls gärna ensam, om du inte har jättestort akvarium. De kan börja slåss sinsimellan. 250 liter anser jag vara minimum på akvariestorlek för en vuxen individ. Vissa säger mer andra säger mindre.

Om det är just det ormlika utseendet du är ute efter, så kan du ju även fundera på Fengäddorna (Polypterus släktet) De är inte speciellt mycket billigare, men de är lättare att få tag på än just channorna.

Bild 1 och 2. Fullvuxen Channa bleheri

Bild 3. Polypterus senegalus, albino

Bild 4. Polypterus senegalus

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Kasper7171
0

Ja jag har funderat på dom också jag bor vid en butik där det är en akvsrie nörd som äger att som bästeller in lite exsclusiva fiska som man inte ser så ofta te.x zebra pleco

Kasper7171
0

Hehe jag gillar hur den jagar och hur agresiv och aktiv den är jag tycker väldigt mycket om fengäddor men inte redigt samma sak och sen finns det så otroligt många vackra arter av channorna

Draken
0

Jo, det håller jag med om. Jag gillar båda arterna, men Fengäddorna har en större plats i mitt hjärta ;) Även fast jag också har ormhuvudena ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kasper7171
0

Har du nån info om channa pardalis har blivit lite förtjust i den

Draken
0

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kasper7171
0

Tack. nej det fanns inte så mycket info om den fins det nån liknande som inte är så svår att få tag i (:

Draken
0

Nej tyvärr. Det enda jag kommer att tänka på är just Bleherin. Den finns ju i olika färgvarianter. Det finns en variant som kallas "ice blue" eller nåt liknande (Alltså Channa bleheri sp."Ice blue")

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kasper7171
0

Ooo okey det ska jag kolla upp

Kasper7171
0

Är det den här du menar i sånna fall är det någon jag ska kolla upp

Kasper7171
0

Oops fick inte fram en bild

Kasper7171
0

Tack så mycket för all hjälp jag tror jag har bestämt mig om vilken jag ska ha så jag ska prata med min stamm butik å se om dom kan få inn den annars så har jag ett ess i råckarmen (; .kommer förmodligen en tråd om hur det går senare

Cecilia.S
0

Vilken art tror du att det blir? :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Kasper7171
0

Det blir nog channa bleheri ice blue den var ricktigt vacker hoppas dom kan beställa in den.

Cecilia.S
0

Ja, den är vacker. Intressant att se på också, med sin nyfikna personlighet (av de jag har stött på). :) Ska den bo ensam?

Kasper7171
1

Ja jag tror det vill inte riskera några döds fall

Kasper7171
0

Vad kan man göra om man vill ha fler och så det inte blir några döds fall

Cecilia.S
0

Hur många liter är karet som du ska ha dom i? Jag skulle inte ha mer än en channa bleheri i ett kar som är mindre än ca 350-400 liter (minimum). Oavsett om du har en ordentlig växtlighet, många grottor och andra gömställen är det svårt att få dom att trivas ihop. Det går aldrig att garantera att det inte händer någonting i ett kar som är större än 350-400 liter heller, men där är risken i alla fall betydligt mindre. Även om de kanske inte slåss eller skadar varandra på något sätt, kan de fortfarande bli stressade av varandras närhet och vara mer benägna att hoppa ur akvariet, eller vantrivas trots en god miljö. Channa bleheri mår även bra av temperaturväxlingar mellan vinter och sommar, alltså att temperaturen ändras i perioder. Det här kan vara svårt att få till med stabila värden.

Ta inga förhastade slutsatser, tänk istället efter noga. Är det denna art du vill ha?

Kasper7171
0

Då blir det bara en det räcker för mig karet är bara 260 l

Kasper7171
0

Hadde först bara tänkt mig en men när du nämde det så blev jag lite sugen 😅 men jag kan väl fortfarande ha en eller två malar i den? bara dom inte är tillräkligt stora som dom inte blir mat

Cecilia.S
0

Du kan alltid testa att ha malar tillsammans med den. Det borde inte vara något större problem, men det beror ofta på hur rovgirig just din individ kommer att vara.

Kasper7171
0

Man både hoppas och inte hoppas att den är rovgirig (;

Draken
1

de två vuxna jag har gick tillsammans i ett kar på 520 liter, det gick inte alls. De höll på att slå ihjäl varandra. Så nu går de i två skilda akvarium.

#32 En fråga bara, varför hoppas du på att den skall vara rovgirig ? Det är väl bättre att den inte är det, annars får du ju ha den helt skild från andra fiskar. Oavsett om den går med fiskar som är större än den själv, så kan den iaf jaga och stressa de andra, och det känns ju väldigt onödigt kan ju jag tycka. De flesta backar iofs. för de som är större. eller bryr sig inte om dem, men det finns individer som är såpass aggressiva att de även ger sig på större fiskar.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Kasper7171
0

Det hadde ju varit häftigt å se hur den jagar när man släpper i lite yångräkor eller bara matar dom med pellets om dom skulle vara agresiva när dom åt men sen vill jag ju inte att den ska vara det om man ska ha andra fiskar i som i mitt fall malar