Min kampfisk
Vi har blivit med Kampfisk och jag tycker han förtjänar en egen tråd. :) Han är en multicolor crowntail. (Tack ElinvBorg) Här är en bild uppifrån från inkoppningen. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ska plocka fram min riktiga kamera senare..
Så fin, fina fenor :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#4 tack! :) Så här ser hans hem ut. Ser inte mycket ut för världen, men tror de blir bra när de växt på sig ordentligt. Flytväxter ska han få under kvällen.. Vet inte om man ska ha in någon rot eller stenar. Va tycker ni?
Någon rot är alltid uppskattat, och snyggt ;)
Då ska jag leta fram en :)
Här syns färgerna bra
Vilka jättefina färger. Påminner om en färgklick! 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tjusig herre 👍
Tack mimåne å usvead! :)
Åh, vilken otroligt vacker kille.
Medarbetare på Akvariefisk ifokus och akvarieräkor ifokus
#16 tack så mycket :)
Jag hörde någon stans att kampfiskar ofta inte trivs i nystartade akvarier!?
Det stämmer nog inte, ser inte varför de inte skulle göra det :)
Karet har varit igång med vatten, sand, sandsnäckor å vallisnerian ett tag. Sen är en del av vattnet från mitt stora andra akvarium. Vattnet hade hunnit få bra temp och han är inkoppat under flera timmar, så de ska nog gå bra :)
Vad vacker han är
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Tack liten boll :)
En bild från dagens matning. :)
Vita mygglarver? :)
Ja det blev det ikväll. Köpte vita, röda och svart mygg hem nu. Får se vad han tycker om. Köper nog nån artemia och kanske cyklops i nästa vecka också. :)
Han har en fantastisk aptit!
#26 det kan de säkert, då jag hört att de kan det hos Axolotl också. Tack för att du delar med dig! :) Dock har jag hört att de inte är det bästa att ge ur näringsperspektiv.? Köpte faktiskt hem det mest ifall han vägrar annat. Min erfarenhet är att alla fiskar med glädje äter röda mygglarverna.
Jo det brukar vara så och det stämmer att det inte har mest näring heller. Jag matar mina med artemia och vita mygglarver :)
Då hänger jag med. :) Då blir de till att köpa artemia! Hur är de med svarta mygglarver då? Ger du någon pellets/flingor också?
Svarta mygglarver går också jättebra, det är bara jag som bara valt att köpa vita :) Nej det gör jag inte utan kör bara på fryst och så har det blivit levande någon gång. Där gör man som man vill men om man köper nå flingor eller pellets så är det bra att tänka på att de ska ha ett bra innehåll :)
Ja, jag har sett en del pellets för just Kampfisk, men det var ingen imponerade innehållsförteckning vad jag kunde förstå, så har inte köpt något annat än frysfoder. Då vet jag att det funkar bra så som jag tänkte. :)
Där tänker vi likadant och det finns ju som sagt så man kan variera sig inom fryst :)
Idag byggs det skumbo för glatta livet. :)
Härligt!
Åh så vacker kampis 😍
Tack temmy!
Vilken stilig grabb! Kan btw varmt rekommendera Dennerle's Kampfisk mat som bland annat innehåller krill, artemia, bläckfisk och massa andra nyttigheter. Smidigt att portionera upp om man skulle behöva be någon annan mata. Maten finns än sålänge bara att få tag på via Ebay när man bor i sverige, här. Clifford som är superkräsen älskar den maten och har till och med blivit matvrak.
Hälsningar Vemsan
Stort tack för tipset, låter ju jätte bra! Jag fattar inte ebay men ska se om min man kanske kan köpa hem det. :)
Det här var den enda roten jag fick loss ur stora karet. Den e fin, men lite konstig form, får liksom inte plats på något annat vis, så den ser lite malplacerad ut, men tror ja vänjer mig.. :)
Jag tycker det ser fint ut! Själv fick jag hem mitt nya 112 L idag! Ska testa på aquascaping i den. Men det är en hel del som ska renoveras =D
Jag har ingen aning om ifall det ser bra ut eller inte men jag älskar formen på roten i alla fall, ser riktigt fin ut! 😃
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Tack båda.
Jo, jag gillar också rotens form, men den e så lång bakåt, men där är den inte något speciell. :)
Ser lite annorlunda ut i karet idag. :)
Snyggt! Jag älskar javaormbunke :)
Tack Elin. :) Jag gillar den också mycket. Ska hitta något nytt att ha i framkant också. :)
Jättesnyggt! Måste hitta en fin ros till mitt blivande räkkar, blev inspirerad att satsa på mestadels sånt som växer på rötter :)
Hej Lilolizeit! Vilken snygg Kampfisk! Jätteläcker! Det var ju ett tag sen du skrev i den här tråden om din Kampis, men jag skulle gärna vilja veta hur det har gått med honom? Har du låtit han få några bäbis-kampisar? Har du fler fiskar och akvarium? Du nämnde att du hade ett till kar, har du kvar det? Vore kul att höra lite mer om din Kampfisk! Är det din första eller har du haft fler tidigare? Har du skaffat fler efter honom? Hoppas ni mår bra allihopa! 🐠
Hej å tack :) Han, major makrill, mår bra. Det är egentligen min sambos Kampfisk :) Han har inte fått några bäbisar och det kommer han inte få heller. Han lever ihop med ett gäng posthorn och sandsnäckor. Jag har ett akvarium till, ett 54 liters med guld-endler yngel och gula räkor. Det är den fösta kampfisken och har i dagsläget inga planer på fler. Vi skall flytta inom ett halvår, så inga nya kar behövs.. Jag måste erkänna att jag blir aningen deppig av kampfiskar, de ser aå ensamt ut. Jag föredrar Stim eller par-fiskar :)
#48 Jag har min med Galaxyrasbora :)
Va kul att du har honom kvar å att han mår bra! Tycker du har så fina växter i ditt kar! Var har du honom nånstans? Bor han så du kan se honom lätt? Jag har ett kar med växter pump å doppvärmare som står klart med lyset och allt på, ev kommer en Kampfisk att flytta in där snart. Akvariet står i köket, så där kan vi sitta hela familjen och umgås med honom. Och ev med varann… ;-) (Nackdelen är att köket är nära hallen och ytterdörren och står öppen en stund är jag rädd att det blir kallt för honom.) Så mysigt att sitta med en kopp kaffe och kika in på en firre! Är han social? Har du lärr honom några trix?! :-P
Han är i vardagsrummet. Växter tycker jag är lika roligt som fiskar, så de är ofta lika utvalda som fisken själv. Nej jag har inte lärt honom några trix, han är social med min sambo - som matar ;) I köket har jag länge velat ha ett kar, men har inte plats för det. Tror inte det blir kallt åt din Kampfisk, man har ju doppvärmare att reglera tempen i vattnet med.
Du får kanske börja med att lära sambon lite trix! ;) Växterna är jätteviktiga! Men hela grejen med att bygga en minivärld där en liten figur får flytta in, tycker jag är så kul! Sen sitter jag som en hök och bevakar temp å vattenvärden å rörelsemönster å hur den bajsar å stackars fisken tror jag är en stalker… "Läskig tant som stirrar nu igen!" Vad har du för favorit växter? Och varför är de bra? :)
Jag har inga favorit växter, det beror helt på villet kar växterna ska vara i. :)
Å idag hittade jag majoren död i akvariet! Fattar noll, tillsynes som vanligt sista tiden, ätit bra, inga sjukdomstecken å bra vattenvärdena.. trist som bara den! :(
Åh vad tråkigt. Ibland händer det saker man inte kan förstå 😕
Åh 😕
Beklagar. Va sorgligt!
Ja så himla tråkigt. :( men känns ändå skönt om han kanske dog "knall och fall" & inte mådde dåligt. Hur det var får man ju aldrig reda på tyvärr.
Beklagar verkligen! Tänker du skaffa en ny nu eller lägger du ner det?
Nej er blir nog ingen ny just nu iaf. Ska flytta inom 6 månader, så efter det isf. :)
Om du undrar så är färgen red blue bicolor:)
#61 han dog för snart ett halvår sedan, så inte jätte aktuellt. Tack ändå