Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 681 ggr
Drakellen
0

Antal guppy

Hejsan, är det orimligt med 10 guppyhannar och 5 guppyhonor i ett 55 liters kar? Jag är vet att det är en myt att de måste gå fler honor än hannar men funkar det med 15 eller blir det trångt? Ännu hellre 20 men vill inte ta i i överkant. Andra invånare är en del posthorn och 4 khuliålar som dock ska flytta till mitt stora kar snart. Tacksam för svar :)

Lojs
0

Jag tycker det låter mycket. Kanske om det är endlers, de är ju lite mindre. Jag har ett 54l och jag har aldrig haft mer än max 10 vuxna endlers plus yngel på uppväxt. Jag tycker ett 54l är lite för litet för vuxna vanliga guppys, honorna blir ju rätt stora ändå om de får uppnå sin fulla potential.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
0

Håller med att det låter väldigt trångt. Sen tycker ju jag också att man skall ha fler honor än hannar, vill man ha färgprakten på hannarna, så skall man köra på bara hannar.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
1

Det är absolut ingen myt att det ska vara fler honor än hanar när det gäller levandefödare. Med så många hanar kommer de att jaga ihjäl honorna. De får inte en lugn stund.

Det är som de andra säger för mycket fisk i ett 54-liters för övrigt.

Drakellen
0

Okej, då ska jag inte införskaffa några fler. Men vad tror ni är bäst då, att jag har tio guppyhannar eller 11 neontetror i ett 55 liters? Jag måste nämligen omplacera någon av de två stimmen

Lillyrod
0

Då röstar jag för att du omplacerar neontetrorna. Det är livliga fiskar som gärna bor i ett större kar : )

Drakellen
0

Vänta, jag menar vilken av de två stimmen borde jag flytta till 55 liters karet. Det ena stimmet får stanna i mitt 110 liters med mollyfiskarna och det andra till 55 liter. Så om neontetrorna är livliga så ska dom stanna i 55 liter?

Lillyrod
0

Ok. Jag brukar inte kalla Guppy för stim 😃. Jag skulle inte hålla Neontetra i 55 liter. De mår bättre i det större karet.

Drakellen
0

Vänta jag menade vilket stim som ska flyttas till 55 litern. Jag har ett 110 som det andra stimmet kommer gå i tillsammans med molly.

Lillyrod
0

Jag hänger inte med längre. Guppy är ingen stimfisk men du kanske menar den`? Jag menar att Neontetra bör gå i 110 liter.

Loppelus
0

Som flera har skrivit ät det för mycket. Du kommer dessutom få massa yngel.

Djurälskare

Drakellen
1

Förlåt, jag råkade dubbelposta. Som jag har skrivit ett antal gånger så har jag bara hannar så det blir inga Guppy yngel. Tack för all hjälp, jag hoppas att alla förstår att jag bara försöker ta reda på vad som är bäst för mina fiskar och försöker göra så fint för dem som möjligt.

Loppelus
0

Du skrev ju 5 guppyhonor i första inlägget.

Djurälskare

Drakellen
0

My bad. Det var skrikande barn överallt så tankeverksamheten var inte den bästa. Jag äger 10 guppyhannar i nuläget och gick i tankar om att köpa några honor, men glömde såklart att nämna det. Kommer dock stanna på hannarna då det räcker med molly som bäbismaskiner

Cecilia.S
0

Det låter bra, guppyyngel får man massor av så ett 55 liters skulle bli överfullt direkt :p 10 guppyhanar funkar bra i ett 55 liters, men sen är det fullt. Neontetrorna lär bli glada över att få vara i det större karet :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Drakellen
0

Okej, vad bra, förlåt för förvirringen. Kan de fyra khuliålarna gå kvar eller ska jag flytta dem till det stora också?