Liter per fisk?
Jag undrar lite om hur det det ut för befolkningsmängden i mitt akvarium då jag faktiskt inte ha råd mycket koll och vill höra med proffsen innan jag köper på mig för mycket så att det blir för trångt. Jag har tio neontetror, tio guppyhannar, en ansitrius, och två molly i ett 104 liters kar (fler kompisar till mollysarna är på inkommande i form av ännu för små yngel). Jag har även ett 60 liters kar som jag tänkt flytta över Guppy killarna till när ynglens är ute, men vad tycker ni? Är det fullt eller får det platts med två Dvärggurami? Har ju hör om det där med 2 liter per fisk och då funkar det ju med fler, men vill som sagt kolla med proffsen först :) tacksam för svar
Så du kommer alltså att ha i 104l (efter du lagt i guppys i 60l) 2mollys, 10 neontetror & 1 Ancistrus + kommande yngel?
Jag hade hellre utökat antalet neontetror några stycken än att stoppa i 2 större guramisar men det är ju min smaksak 😛 eftersom dina yngel kommer växa till sig och ta en bra plats i karet.
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Jag vet inte hur man räknar nu för tiden men när jag hade tank så räknade jag bredden på ett normal-kar fick i cm inte överstiga den totala längden på fiskarna man hade i tanken. Så mät bredden på ditt kar och gör ett överslag
tetrorna är 30 cm
guppy 30 cm
vad har du över då?
#2 funderar, menar du inte tvärt om, att den totala fisklängden fick inte överstiga bredden på akvariet :)? De mer kunniga jag har mött under åren, brukar i snitt räkna 1 Liter per Cm fisk :)
!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det finns ingenting som heter liter per fisk. Det är en kvarleva sedan gammalt då man trodde att man kunde räkna ut hur mycket fisk man kan ha.
Det är helt beroende på vilka fiskar man har. Hur mycket plats de behöver och hur mycket de smutsar ner.
Molly är en ganska stor fisk och kräver en del plats så jag skulle inte stoppa ner Gurami där också.
Jag tycker att ditt kar käns ganska fullt som det är just nu. Ävenm fast du flyttar Guppyna, så skall du sätta in fler Molly, de kommer växa till sig och bli ganska stora-. Så nej, inga fler fiskar i ditt akvarium nu.
De enda fisksorter man egentligen brukar räkna "liter per fisk" med är MAlawi ciklider och Slöjstjärtar, andra fiskar så brukar man Ofta bara känna av hur mycket man vill ha, jag brukar ha så jag ser at det inte känns rörigt, i mitt 30liters exempelvis, har jag bara blåa Tiger räkor (13st) och Lite olika snäckor (10-15st) och detser nu fullt ut, trots att mitt 63liters ser inte fullt ut ens med 10 mosquitorasboror (Ca1cm styck) Och 9 Blå Rili räkor
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#3 rätt.
Tack allihopa. Jag har landat i att guppyhannarna och ynglens får byta plats när dom har vuxit till sig lite :)
Och att inga Dvärggurami får tillkomma än så länge
jag hade i ett högt trekantigt hemmabygd akvarium Ca 250 l ett lekpar scalarer och ett tjugotal guppys (som levererade färsk föda) under flera år. Jag har aldrig varken förr eller senare sett så stora scalarer som de dessa blev. Mycket levande grönsaker. där alltid någon ung Guppy lyckades hålla sig undan.
Så vattenmängd per fisk spelar nog en stor roll om man vill kunna dra upp praktexemplar
Jag har ju hört att vissa tänker 1L/1cm fisk. alltså om en fisk blir 5cm så ska den ha 5L.
Som på zoopet står det ju ex. att Guppy behöver ha 30L. Det står också på zoopet att guppas blir upp till 6cm. Alltså för att, på det sättet, räkna ut hur många guppysar man kan ha i ett 30L så räknar man 30/6 och svaret blir då 5. Alltså att man kan ha 5 guppas i ett 30L kar.
Dock vet jag inte alls om detta är ett 'bra' sätt att räkna? :O
Enligt det räknesättet kan jag alltså ha 30 platys i mitt 180L kar :O
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Alla fiskar har olika behov av storlek och utrymme. Vissa behöver ha höga kar för att utvecklas rätt och andra behöver långsträckta kar. Det är inte konstigare än att de vill ha olika foder och bottensubstrat. Glöm det där med cm/fisk och kolla vilket specifikt behov just den fisken du är intresserad av kräver.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Fem Guppy i ett 30-liters kar vore snudd på djurplågeri. Det finns inga sådana mått att gå efter. De stämmer inte. Man måste ta hänsyn till vilken fisk det gäller. Alla har olika krav.
Dessa mått på cm fisk / liter är en gammal kvarleva från en tid då man inte visste bättre : ) Glöm dem.
Om man då ''kapar'' tråden lite.
Vad är ett rimligt antal vuxna platys i ett 180L kar?
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
När jag började med akvarium på tidigt 80-tal, så använde man det räknesättet som beskrivs ovan, alltså, enligt det så kan man ha en Slöjstjärt i en skål. 1cm pr. liter, alltså kan en slöjstjärt på 20 cm vara i en skål som är 20 liter. Det är groteskt. Detta räknesätt försvann för många år sedan, då man kom underfund om att det absolut inte stämmer överens med vad som faktiskt krävs för att hålla akvariefiskar.
Skall jag vara helt ärlig, så skulle jag inte ens ha 1 Guppy i ett 30 liters akvarium. De är såpass aktiva, så jag skulle vilja säga minst 50 liter, men det är jag ;)
Tyvärr finns det inga måttstockar att gå efter för att räkna ut hur mycket fick man kan ha i en viss liter volym. Det kan man inte. Att man ska kunna räkna ut ett antal fisk per liter är något som hänger kvar sedan gammalt när det inte fanns samma kunskap som idag och djurhållningen även var sämre.
Medarbetare på akvariefisk ifokus