Våra akvarium! :)
Tänkte att det kanske var dags att presentera lite och visa lite från våra kar. Samt att jag har ett litet projekt med japanblåa endlers som jag fick överta billigt av en. åkte tåg från Värnamo till Borås för att hämta dom och ångrar inte en sekund 😃 fick ett gäng yngel och ca 11 vuxna, tyvärr hade vi lite problem med vattenvärden osv ett tag så hälften strök med, alla yngel förutom 3 lever fortfarande, samt 4 honor och 4 hanar, men nu är allt stabilt igen och dom verkar inte sjuka så det kommer nog gå bra nu 👍
våra akvarium är:
ett 200l, ett 80l och ett 54l. samt ett gammalt 20l som ska göras i ordning och funderar på att ha det som yngelkar eller nåt.. om vi lyckas få ordning på det.
200l: just nu ganska tomt, går en Ancistrus och de japanblåa, samt några snäckor: en blå och en röd posthorn, två sandsnäckor, tror jag xD (och två som jag inte kommer ihåg… påminner lite om äppelsnäckan, och brukar gräva ner sig i sanden.). inte mycket växter där heller just nu, men det är påväg 😃.
80l: ett gäng guppys samt två endlers(en vanlig, en tiger) och 5 ottosar.
54l: några guppys, dom fick gå där för dom varit lite dåliga så vi inte velat blanda dom med de friska.
så ser det ut för tillfället! Här är en bild så länge på det stora karet!
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Bor du i Värnamo? Isåfall är vi nästan grannar, jag bor i Rydaholm :)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Haha vad kul! :D det är ju inte så långt
Då kan vi ju byta växter och fiskar med varandra när det behövs ;)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Sätter en fena här :)
Jag sätter också en fena här 🙂
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#6 Hehe ja! Kanske var lite mer obvious än vad jag trodde haha! Älskar alla olika färger och så spännande att se ynglen hur dom ser ut! Så Guppy och endlers är verkligen en favorit här :D #4 Ja perfekt ju! :D #5 #7 vad kul att ni vill följa!
Alltid kul å få se hur andra har det i sina kar. Denna tråd måste jag följa =)
Wish i was a little bit stronger 
kan börja med att be om ursäkt samt förvarna att ja, det kanske blir dålig uppdatering då jag inte är hemma så ofta eftersom jag bor på skolan, är hemma typ varannan helg 🙂
denna helgen är jag hemma! och fick låna mammas mobil så jag kunde ta lite bättre bilder 😃
kan uppdatera med att en del har hänt medan jag varit iväg, det har kommit jättemånga japanblå yngel bland annat, samt att mamma skaffat en kompis till vår ancistrushane.
i dag var vi även i djurbutiken och inhandlade 3 siamesiska algätare, börjar med tre men tänkte öka sedan då de vill vara fler.
hade 3 siameser innan, som jag sålde eftersom vårat kar var på 150l, nu har vi ju bytt det till 200l och det första jag visste när vi hade gjort i ordning det var ju "nu ska jag få ha siameser igen!!"
har dock ett problem… tror inte att de siameserna jag köpte är siameser. siameser har väll inte röda fenor? samt att de inte ens har rört en enda alg! mina som jag hade innan jobbade hela tiden med att putsa och inte en enda alg fanns i karet(kom alger direkt efter att jag sålde dom dock!) det är även lite annat mysko med dom som jag tänkt forska vidare på.. kanske gör en tråd om det senare👍
här lite bilder, inte någon superkvalité, men bättre än vad min mobil tar iaf. har kameran på skolan, ska försöka få med den hem nån gång och ta lite bättre bilder kanske! är inne på mobilen dock så kan bara skicka en åt gången..
en japanblå hona! kan också uppdatera om att i slutet av april kommer en ny grupp japanblå, av olika fenor samt några lazuli! fattat det som att de är lite mer lila-färgade. ska bli spännande! Kände att jag ville ha in lite nytt blod också, eftersom jag fick överta dessa så vet jag inte alls hur nära besläktade dom är eller nåt.
Okej sista nu då, här kan ni få se en av "siameserna". såhär såg dom ut efter att karet var släckt och jag tände igen, då hade liksom sträcken på sidorna försvunnit! dom hade svarta sträck innan. och de kom även tillbaka nu efter en stund 🤔 jättelustigt haha
#15 Det är helt normalt att fiskar som är aktiva under dagen blir blekare när det är mörkt runtomkring dem. På så vis slösar de bl.a inte energi på att visa upp sig när färgerna ändå inte syns. :)
Svårt att avgöra, speciellt med "släckta" färger men jag skulle gissa på att det är en Flying Fox du har där.
har forskat runt lite och det är Guldbandstetrer jag har fått.
hmm… inte ens en typ av algätare var det jag fick 🤦♂️
Himla bra koll den affären har 🤐
Var det i Värnamo du köpte dem?
#17 Haha! Näej, vad tokigt! Är tydligen jättevanligt att algätarna blandas ihop med varandra hur som helst men att få tetror istället var något nytt!
Japp Värnamo. Men det är förståndig personal ändå så de lär lätt ta emot kritiken. Ska lämna tillbaka dom i veckan. Dom var i karet som det stod siamesisk algätare på. Men de måste ha lagt fel eller nåt :x alla såg ut som mina så det var säkert meningen att de skulle vara någon annanstans…
Det är lustigt att man inte får gå någon typ av kurs för att få sälja fisk. Om man märker upp och säljer en tetra som en algätare, borde man inte få sälja ut fisken 🤔 Härligt att dom är trevliga och kan rätta till sina misstag, i alla fall.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk