Blåciklider
Hej, Jag är nyfiken på blåciklider :) Dem är oerhört coola och ståtliga! Ni som har haft blåciklider och har efarenheter om dem, kan ni skriva upplevelser om dem? Tex, hur detas lekbeteende är, om dem är lättlekta, parfisk, fredlig? Allt möjligt :) Jag undrar även om det skulle pass att ha dem i ett kar med tetror, corys, (ev skalarer) Tack på förhand :)

Jag har läst på en hel del om blåciklider då jag själv kommer köpa denna underbart vackra fisk kommande vecka.
Det jag läst är att den inte bör gå med scalarer då den är lite för aggressiv och scalaren för vek och ömtålig. Det kan gå bra men i de flesta fall har scalaren råkat väldigt illa ut.
Bäst är att ha ett par bara, då udda antal bara blir stressade av att bli jagade konstant av det fasta paret viket ofta slutar med döden för den jagade. Angående lek så är dem väldigt lättlekta, har du bara ett par och en lämplig plats att lägga ägg (till exempel en flat sten) så läggs det ägg konstant 😉
Den är hyfsat fredlig och fungerar i sällskapskar med större lite robusta fiskar (och med fiskar stora nog att inte slinka in i munnen på dem).
Beror på vilken sorts tetror och corysar du har. Får dem inte plats i munnen så är det nog lugnt. Högryggade fiskar som sällskap är att föredra.
Hoppas detta kan hjälpa dig lite i dina funderingar 🙂
MVH Erika :)
Jag har haft ett par blåciklider under en mycket kort period, men under den korta perioden fick jag en del erfarenheter om arten.
De exemplar som jag hade tog över hela mitt kar, en hane och en hona. Jag skulle nog säga att de i vissa fall kan funka med scalarer, men vanligast förekommande inte, då scalarerna har stora, ståtliga fenor som gärna lockar blåcikliderna att nafsa och bita. Scalarer är dessutom ganska ömtåliga fiskar. Mina arter med stora fenor blev jagade under natten, två dog. Då var mina blå ciklider mycket små. Tetrorna lär bli uppätna och dina corydoras kan stå i riskzoonen, i och med att de är små. Men det beror givetvis på vilken tetra och corydoras det är - högryggade tetror kan funka (dock inget som jag skulle rekommendera), större corydoras kan också funka. Slutligen skulle jag absolut inte påstå att arten är fredlig. Mina exemplar gav sig även på arter med små fenor, som inte fick plats i munnen på blå cikliderna.
Ang. lek och parbildning instämmer jag helt med #1.
Blå ciklider är dock mycket vackra och jag skulle inte tveka om att skaffa dom i framtiden, men då inte i ett kar som är mindre än 350-400 liter - och tillsammans med andra, stora och rubusta arter.
Hur stort är ditt kar?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
#2 Är inte förvånad att ditt par tog över hela karet, för om det är samma fisk som på bilden du hade, så hade du inte Blåciklider utan du hade guldsömsciklid. Och de är bland de mest aggressiva av sydamerikanarna, jag har haft guldsömmar med Centralamerikaner, det fungerar för de har samma temperament ;)
Blåcikliden är en mycket lugn och fredlig fisk. Man kan ha dem med det mesta, jag har faktiskt aldrig varit med om att de har tagit mindre fisk heller, fast det är ju ingenting man vet säkert. De KAN nog ta småfisk, men tror inte det är så vanligt :)
#4 Hm, förvirrad. Fick svaret här på sajten att det var blå ciklid (men kan hända att jag minns fel!), även där jag lämnade in dom. Nu blev jag nyfiken på vad det egentligen var för par som jag fick med hem.Andinoacarapulcher (BILD) tycker jag att de ser ut att ha varit? Nej, nu ska jag inte kapa tråden här.
Då kan kommentar #2 nog ses som ogiltig, då det uppenbarligen var fel art. Korkat av mig att inte hålla koll på det, men det är inte så lätt. Haha. Beklagar förvirring :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
A. pulcher electric blue är arten du hade Cecilia, enligt min bedömning =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus