Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1676 ggr
Chocopops
1

Endlers guppi

Då våran kamp hanne simmat vidare :-(, funderar jag nu på att köpa endlers till 54 l karet , just nu går där malyngel räkor och en sorts botier ( mindre sort glömt namnet) , skulle de funka med ett gäng endlers i de karet? :)

Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon Hjärta

Erratic_Eagle
1

ja det ska nog gå😃

Erik97an
1

det går absolut att ha Endlers.

( de flesta Botior ska ha minst 80 - 100l gärna större )

https://www.zoopet.com/fiskar/index.php Sök på botia: leta efter den du har och sedan läs på om den  🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Chocopops
2

Jo vet att botierna ska gå större ;-), men just nu går som där för att jag ska bli av med den väldiga snäckor invasionen, dom ska längre fram få flytta in i mitt 300l kar ;-)

Erik97an
1

#3 låter bra det 😃

Chocopops
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För hoppningsvis viss syn en av de små rackarna där inne :-P, dom är i alla fall typ brun/grå med ljusare ränder ;-), ( botior na allså )

Erratic_Eagle
1

vad fina och vad bra att dem ska få flytta in i ett större kar👍😃

Chocopops
1

Visst är som :-D , ja de va planen när jag skaffa dom ;-), först bli av med snäckorna så mycket då går, sedan ner i 300l karet ;-)

Erratic_Eagle
1

perfa👍

Erik97an
1

Ser ut som Botia Striata / Tiger botia

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928 🙂

Chocopops
1

Både ja och nej, dom har inte dom röda skäggtummarna :p

Erratic_Eagle
1

nej det har du rätt i

hund_katt
1

finns det inte en som heter zebra botia? är det inte en sån?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Erratic_Eagle
1

kollade upp den och det måste det vara!😉

Erik97an
1

zebra botia / tiger botia e samma :)

Chocopops
1

Efter lite googlande nu på olika botior kom jag fram till att de är rostrata dom stämmer i alla fall med bilderna ;-)

Erik97an
1

dina ser ju mer tigerrandiga ut än fläckiga?

Chocopops
1

Efter ännu mer googlande ;-), så är de nog sebra/tiger fast utan röda skäggtummarna =,D … Nu ska jag se i dag om jag kan ta mig i väg å köpa några endlers i dag :-), beroende på hur ryggen ter sig efter ett par timmar uppe ur sängen :-/

Chocopops
2

Gjorde om lite i karet i går :-), möblera om rensa växterna plantera om dom å gjorde vatten byte :-), får se hur länge jag är nöjd med detta nu :-P , saknar något färjgrant ;-),

Erratic_Eagle
1

vad fint

kallepudas
2

#18 Ser ut som du har ett luftdrivet svampfilter och ett vanligt innefilter stämmer detta? 

Du kan lätt skippa svampfiltret och dina växter kommer bli lite finare och det räcker med ett filter alltså innerfiltret.

Chocopops
1

Tack :-D Svanpfiltret skaffa jag just för att de vanliga samma igen så fort å tycker blåser i de blir dåligt så fort , fast jag rengör ofta :-/ , sedan sitter gärna räkorna på Svanpfiltret å mumsar ;-)…. Men de blir att vänta med endlers ett tag till ;-), då maken bestämde att jag ska få ett lido 120L i bröllops present =-D.. så då är de bättre att vänta lite till med att fylla på med nytt ;-)

mimåne
1

Det är alltid tråkigt när en fisk simmar vidare men samtidigt får man chansen att skaffa något nytt och bredda sin kunskap. Man får försöka se det på det viset =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chocopops
1

Ja visst är de tråkigt :-( å karl-Bertil va så personlig snäll mot andra invånare med, får nog aldrig en så snäll Kampfisk som honom igen, Men nu får jag ju bredda lite med, större kar i vardagsrummet ;-), plus att han vill tt jag strutar de med co2 med :-P, allt blir present ;-)

Erratic_Eagle
1

vad bra, tråkigt när fiskar dör men det kan va bra att ha i bakhuvudet vad man gjorde för fel så att man ej gör om det om dem inte dör av ålder vill säga.

mimåne
1

Oj är det dags för co2 minsann. Det var roligt att höra. Så spännande marker det är att ge sig in i. Läs på så mycket du bara kan innan är mitt råd för det är verkligen inte så lätt som det verkar att tillföra co2.

Erratic_Eagle
1

varför tillsätter man co2?🤔

Chocopops
2

#25 ja tydligen :-P , de är maken som bestämt de så då.får han läsa å fixa med de ;-), han lässer massor om de ;-), jag har fullt upp med att läsa till körkortet just nu =,D

Erratic_Eagle
1

ok, kul men varför tillsätter man det??😉

Chocopops
1

Om jag förstått de hela rätt så tillsätter man co2 för att få en bättre växtefekt :-) .. Nu är i alla fall akvariet bokat =-D kommer hem den 25:e , men kommer ju ta lite tid tills de är dax att styra upp dr då de är en heldel som ska köpas :-P

Cecilia.S
1

Spännnde! Hoppas att det går bra också med det nya karet :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Chocopops
1

Ja =-D ja de hoppas jag med ;-), detta går ju absolut ibte att stress igång heller, då man soil första v ska byta 50% vatten dagligen, sedan v 2 50% var annan dag å 3 v byta 50% var 3 dag :p allt de innan jag kan flytta över mina små räkor :-P, så 54 l får flytta in i badrummet tills dess :-/ eller köks bänken ;-)

Cecilia.S
1

Köksbänken är väl bättre… ;P

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
1

Co2, eller koldioxid som det heter, är en gas som fungerar som växtnäring. Det produceras naturligt en del i akvariet men många önskar ännu högre halter. Det gör att man kan ha fler växtarter som är mer krävande, de blir tätare och vackrare. Växer snabbare och bättre. Växterna kan planteras tätare och skapa ett vackert grönskande akvarium.

Erratic_Eagle
1

vad lägger man i akvariet så att co2 höjs🤔🙂

Chocopops
1

#32 ja de lutar åt de just nu ;-), Om jag förstått de hela rätt tillsätter an kolsyra från sodastream flaskor :-), med hjälp av massa kopplingar å grejer :-P

Erratic_Eagle
1

ok, krångligt men bra😎

Chocopops
1

Haha typ :-P, men gubben vill ha de i karet då får han pyssla med de ;-)

Erratic_Eagle
0

ok,lol😃

Chocopops
0

I söndags va jag å köpte 6 st endlers 😃, 4 honor och 2 vackert oranga hanar 😃. nu efter några dagar, ser jag att i alla fall 2 är med yngel 😎, ena honan börjar bli väldigt svart och fyrkantig 😂.  så snart blir det yngel vilket jag tycker är fruktansvärt roligt 😃, blev genast mera liv i 54 liters karet när dom 6 flyttade ner 😉

fiskälskarn00
0

Skulle gärna vilja se bild på karet ;)

Gal1

Chocopops
0

Finns en äldre bild i inlägg 18 :) men ska ta nytt i morgon då jag satt i mer växter =)

Chocopops
0

Nytt kort =-D , vill gärna fylla på med med Guppy men vet att de lätt blir överbefiskat X-D om jag lägger i mer ;-)