Kattsand eller inte?
Jag håller på och ska göra om mitt ka till ett växtkar. Jag har köpt Tropica plant growth substrate som ska ligga 1 cm på botten och sedan har jag sand i karet. Men ska jag ha bara sand eller tycker ni att jag ska ha kattsand under sanden? Och i så fall under eller över tropican? Jag kommer använda PMDD och CO2.
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
KAttsand är ofta Extremt dammigt, och jag tror ärligt att vattnet kommer må väldigt dåligt av det. Har katt sand hemma, som jag har i råttornas Toalådor, och Det Blir ju dessutom klumpigt när det blir blött. så jag skulle inte rekommendera det ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Nej kattsand skulle jag låta bli.
Det är ej klumpbildande kattsand som används i akvarium, utan bränd lera. Detta är en beprövad metod som många förespråkar om man vill ha fina växter. Det är billigt, lättillgängligt (finns på coop) och i leran finns mycket näringsämnen för växterna att hämta.
Det är absolut något att rekommendera till en som vill ha ett näringsrikare bottensubstrat, men i Torreadors fall skulle jag inte rekommendera det. Detta därför att den slags kattsand som används i akvarium är väldigt lätt. Den väger ingenting. Lägger du ett lager sand ovanpå det här så kommer gravitationen göra att sanden sipprar mellan och lägger sig under kattsanden. Du får inte det resultat du vill ha.
Ska du använda både ett näringsrikt bottensubstrat, samt pmdd och co2 så kommer du riskera att få en algbomb. Detta kan bli på tok för mycket. Det räcker med antingen bottensubstratet och co2 eller pmdd och co2. Jag skulle inte rekommendera både näring i substratet och pmdd. Det kan bli för mycket.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Aha, tack så mycket Mimåne :)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Det var så lite så =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus