Blyga ottosar
Har fem blyga ottosar i mitt 250 l. De syns sällan och då alltid i samma del av karet. Mest gömmer de sig i svärdsplantan. Det är ganska bra drag i pumpen, de vill ju ha lite strömt, men mkt växtlighet som ju dämpar rörelsen en del. De är runda och fina så de lär äta även om jag aldrig ser det. Funderar över om de ogillar sällskapet som är Platy, Guppy, Ancistrus, körsbär och Amanosar. Eller om ngt annat är fel. Har i några idéer.
Tänkte på att de är ganska få på stor yta, kan det vara att de vill ha mer sällskap av sina egna ?
Jag har bara haft ett gäng med affinis som inte var blyga. De var framme jämt. Alla andra jag har/har haft är likadana som dina. I stort sett bara vid vattenbyte de kommer fram av någon konstig anledning : )
När det serveras mat kan de komma efter en stund om jag sitter alldeles stilla.
#1 Ja kanske skulle köpa fler. #2 ja vid vb kommer de ofta fram en stund
köp flera! de gillar att vara ett stort gäng!
Mina är inte så blyga men å andra sidan har jag ju mina otocinclus niger i ett art kar.
mina är affinis och de är inte blyga heller och har sett hona på smällen men har inte sett några yngel ifrån dem.
Jag har heller inte upplevt otocinclus som blyga, däremot så har de en tendens att bli lata på äldre dar. Om du har haft dem länge så kanske det är deras ålder men jag tänker att du i så fall vet om du har upplevt samma sak eller inte när de var yngre. Jag skulle rekommendera att köpa fler av dem. 5st blir knappt ett stim och de behöver trygghet av varandra =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#7 ska fylla på :)