Nyköpt mal :)
Corydoras adolfoi eller panda ser det ut att vara. de skall gå i stim och de skall absolut inte gå på grus.
Ser ut som en adolfoi. De ska vara minst 6 stycken och ska absolut gå på sand. Gruset kan förstöra deras känsliga skäggtömmar och de kan inte böka i sanden som de gör naturligt.
Corydoras är INTE algätare utan måste ha annat foder. T ex sjunkande tabletter för köttätare, mygglarver och räkmix. Läs gärna här om vad som kan hända när corydoras går på fel underlag :
Jo jag köpte fyra stycken :) har tillhörande foder till dom :)
Bra så långt men gruset är fortfarande fel för dem tyvärr. Corydoras är underbara fiskar och jag har dem i alla mina kar. När jag köpte från affären som hade gått på grus och släppte ut dem här hemma så fick jag nästan tårar i ögonen när de borrade ner sig i sanden så hela huvudet försvann 😃 Det syntes verkligen vad de behövde för att trivas.
Har du bara grus i ditt kar? Vissa har ju grus i halva å sand halva. Om du nu skulle vilja köpa sand så kan jag rekommendera julas blästersand. 75:- för 25 L. Köpte tre säckar till mitt kar på 375. Sååå snyggt och billigare går inte att hitta. Många använder just den sanden. Växterna trivs även väldigt bra i den. Bara ett tips om du skulle vilja köpa sand.
Wish i was a little bit stronger 
Corydoras Adolfoi :)
Jag håller med de övriga, du måste ha sand åt fisken för att den ska kunna må bra. Det kan få mycket allvarliga konsekvenser om man håller dem på grus. Om du inte är villig att byta ut bottenmaterialet så lämna tillbaka fisken till butiken och förklara att det blev ett misstag. Köp absolut inte några fler fiskar om du inte har tänkt ha sand åt dem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus