Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 733 ggr
calle_77
0

Hög salthalt i egen brunn

Hej,

är nybliven akvarieägare sen ett halvår tillbaka och fyller mitt 200 liters akvarium från egen brunn som tyvärr har höga halter av natriumklorid pga saltvatteninträngning.

Har gjort en vattenanalys och värdet ligger på 350mg per liter och det är ju ganska högt så jag undrar om det är någon fara för fiskarna, har 4 st slöjstjärtar och 2 ancistrusmalar.

Alla har överlevt, är friska och verkar trivas då de är pigga och växer så det knakar så det verkar ju inte vara något problem vad jag märker iaf.. är dock lite orolig pga salthalten och funderar på ett RO filter. 

Är detta något jag bör/måste åtgärda? Vill inte att fiskarna far illa.

mimåne
0

Jag har ingen erfarenhet av RO-filter, men om du känner dig orolig så kanske det är värt att köpa det? Då kan du iallafall stilla din oro och veta att du har gjort det du kunnat för dina fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

calle_77
0

Ja, det får nog bli ett sånt. Har även problem med växterna i akvariet och det är säkert pga salthalten det med.

ElinvBorg
0

Jag har inte heller så mycket att tillägga då jag inte har någon erfarenhet kring detta men om salthalten är lite hög så ser jag det som ett problem i alla fall om man ska hålla sötvattnesfisk, även för växternas del. Tänk på att ditt 200 liters är för litet för dina fyra slöjstjärtar då de blir stora och skitar ner mycket

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

calle_77
0

En del tillsätter ju ektozonsalt eller annat salt  i sina sötvattensakvarier för att underlätta vid sjukdom men även för att motverka och förebygga. Mina 350mg per liter ska motsvara knappt 2msk/100liter och det verkar ju som att det skulle vara bra tom om man ska tro vissa. Blev lite kluven nu.

Är fullt medveten om att 200 liter är för litet men än så länge är slöjstjärtarna små och tanken är att uppgradera till ett större kar inom en inte alltför avlägsen framtid.

mimåne
1

Salt kan användas som förebyggande syfte. T.ex om en fisk har fått ett sår där det kan utvecklas svamp. Då kan man salta lite för att hålla såret rent och försöka undvika svamp eller en infektion.

Jag tycker absolut inte att man ska ha salt i akvariet hela tiden till sötvattensfiskar. För mig är det ett big no no. Det är onaturligt för fisken och påverkar deras immunförsvar negativt. Deras naturliga skydd bryts ner.

Djurbutiker saltar sina akvarium för att hålla undan sjukdomar så länge som möjligt medans fisken är hos dem, men de bryr sig föga i vad som händer när fisken lämnat djurbutiken. Fiskarna blir svaga och får lätt sjukdom och dör hos kunden. Hemskt kan man tycka men då vill akvaristen ha nya fiskar och vänder sig åter igen till djurbutiken för att öppna plånboken.

Medarbetare på akvariefisk ifokus