Aggressiva Endlers?
Hej!
Har ett 54 liters med endlers, då det blivit så mycket yngel valde jag för några veckor sedan att dela på honor och hanar. Honorna fick flytta till ett eget akvarium och idag valde jag att flytta över en del yngel( ca 10st) till honorna för att jämna ut antalet fisk i akvarierna. Ungarna varierade i ålder men vissa hade kommit upp i storlek rätt bra. Jag släppte i ynglerna i nya akvariet och gick sedan för att titta till ca 5 min senare, då har honorna bitit ynglerna i nacken så huvudet liksom hänger av.. Och dom avlidit.. Har märkt vid matning att de varit revirhärdande speciellt den största. Men detta kan ju inte vara normalt..🤔 Någon som upplevt något liknande??
MH
Nä, fy va läskigt. Elaka damer det där. Har inte hört talas om något sånt. Att mammorna ibland äter upp sina yngel har man hört men inte att de bitit dom i nacken så dom dött. Tog dom alla yngel? Märkligt. Har inget svar på din fråga tyvärr. Kanske blev det för mycket när dom blev flyttade? Kanske för mycket revir tänk på dom när det bara blev honor? Tråkigt med ynglerna.
Wish i was a little bit stronger 
Nä men oj! Att endlers ska bita av huvudet på de mindre av arten har jag inte hört talas om tidigare. Det lät väldigt märkligt och brutalt. Fy så hemskt. Du har inte några andra fiskar i akvariet?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Låter helt galet, har aldrig hört talas om det tidigare :/ Har du bara Endlers eller har du andra fiskar i samma kar som honorna ?
Tack för era svar! Ja, det var rätt obehagligt faktist.. Men det måste ha att göra med revir, de har ju bott ihop med ynglerna jämt fram tills några veckor sedan som sagt. Tidigare har det aldrig varit några problem. Jag hann rädda en del av ungarna , men har också flera kvar i andra akvariet, dom är ju lätta att få ungar på!😃 Ja, det är bara endlers i akvariet. Får vänta tills ynglerna växt på sig innan jag släpper ner igen, annars blir det för trångt i det andra karet. Svårt att säga hur många av honorna som gick till angrepp men någon där i är iallafall riktigt sur! Arten brukar vara fredlig annars ..
Men fy.. Jag är fortfarande förvånad. Jag hade inte kunnat tänka mig arten göra så.
Medarbetare på akvariefisk ifokus