Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1829 ggr
Torreador
0

Fjärilsciklider - frågor

Jag köpte för ca 4 v sedan 4st fjärilsciklider. 2 blå och 2 vanliga. Jag trodde i min enfald att de blå skulle bilda ett par och de vanliga ett par. Men så blev det inte… Och jag blir inte riktigt klok på dem heller. Först bildade hanen och den blå honan ett par nästan direkt och jagade bort de andra två hela tiden. De var som klister på varandra. Sedan bytte hanen plötsligt till den andra honan och var par med henne någon vecka. Hon färgade ut och blev vackrast i karet. Jäklar vad grann hon var!! Knallrosa buk och starkt gul och kolsvart med långa svarta fenor som hon visade upp till alla. Men så ändrade jag om lite bland växterna och vips så gick hannen tillbaka till den blå honan som nu är en bitchig boss i karet. Honan tappade sin färg och är nu nästan genomskinlig och knappt färgad alls. Alla de andra tre jagar henne så fort de får chansen. Den blå hanen har från början varit ganska färglös men nu är han blå och fin. Dock ser jag honom aldrig spänna ut fenorna och man ser sällan de svarta stålarna. Han är inte alls mobbad utan istället väldigt anonym. Man kunde ju hoppas att hn skulle bilda par med honan som nu är utan men där finns inget intresse alls. Finns det ngt jag kan göra? Eller ska jag låta dem vara och se hur det utvecklar sig? Den blå honan har sista dagarna blivit rejält rund om magen. Är det rom på gång? Blir de tjocka först då? Eller är hon bara matglad och tjock? Jag hoppas att ni ser på bilderna. Skickar dem en och en med förklaring om vem som är vem.

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den vanliga nu mobbade honan som mist sin färg

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Torreador
0

Den blå honan som blivit tjock och bossar omkring

Torreador
0

En till på den blå honan

Torreador
0

Den bå hanen som bara myser omkring

Torreador
0

Den vanliga hanen som inte kan bestämma vilken tjej han vill ha

Torreador
0

Hittade en bild dör man ser LITE hur den vanliga honan såg ut innan hon blev utfryst. Men detta visar bara en bråkdel av hur hon förgade ut

mimåne
0

Nu spekulerar jag. Min gissning är att de reviruppdelningar som fanns tidigare förstördes när du ändrade om inredningen och planterade om lite växter. Paret som fanns då hade förmodligen det mest attraktiva reviret innan förändringen. Efteråt var det inte lika attraktivt länge och hanen slog sig ihop med en annan istället.

Den blå honan ser idag väldigt rund och fin ut. Hon bär alldeles säkert på rom.

Det jag ser att du skulle kunna göra för att förbättra situationen är antingen att införa mer inredning i akvariet som kan bilda mer gömställen och mindre revir så att de allihopa får en egen plats. I form av rötter, sten och växter. Eller så låter du en av vardera kön flytta till ett nytt hem och behåller de två som du vill att ska vara ett par.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Torreador
0

Jag tycker att jag har två olika "revir" då jag gjorde en del på höger sida och en på vänster sida, men den blå honan verkar anse att HELA karet är hennes. Ibland hänger hon i hålorna på höger sida och ibland på vänster. 
Skickar med bild på karet i nästa kommentar (har den i mobilen).

Men annars får jag nog flytta över ett av paren till ett annat kar. Om jag väljer att ta över de blå, kommer då den vanliga honan och hanen att bilda ett par eftersom de bara är två?

Torreador
0

Bild på hela karet

Torreador
1

Suck… ibland åker inte bilden med 😝

Torreador
0

Höger sida

Torreador
0

Torreador
0

Vänster sida

Lillyrod
0

Det är ibland svårt att veta vilket fiskarna tycker är ett bra revir. Det är inte alltid de tycker som vi 😃 

Jag hade delat på dem för att ge dem lite lugn och ro.

Hallonet99swe
0

hurstort akvarium

Torreador
0

260 liter

Denna kommentar har tagits bort.
mimåne
0

Akvariet är fint inrett och det ser ut som att det innehåller mycket lummiga små ställen kring de två sektioner du byggt upp i vardera hörn. I dagsläget har du 1 par och 2st andra individer, och behöver därför 3st revir.

Jag hade gjort precis som Lillyrod och flyttat över den ena färgen till ett annat akvarium. Det mest naturliga är att den vanliga färgvarianten bildar par med varandra då.

Vill du ha kvar alla i akvariet så skulle jag råda dig till att bygga upp en ny avdelning mitt i akvariet, mitt emellan de två sektionerna du har just nu. Gärna något högt som skymmer sikten och gör att fiskarna kan vara på varsin sida och slippa se varandra. Samt placera de attraktiva platta stenarna i varsin ände av akvariet. Platta stenar är en attraktiv plats att leka och lägga rom på, så dessa vill gärna arten att ska ingå i sitt revir. Det kan vara bra att placera dem så långt ifrån varandra som möjligt för att locka fisken bort från mitten.

Torreador
0

Aha, ja jag har inget annat kar igång just nu så kan jag lösa det i samma kar så vore det kanon! Jag satt just och funderade på att göra i ett plastgaller för att dela karet på mitten… haha. Men jag ska testa med en mittensektion, ska ändå ändra lite med växterna på fredag. Den blå honan lägger nog rom nu eller förbereder för hon vaktar en liten yta emellan rötterna och står helt stilla där inne på en hylla.

Torreador
1

Nuuuuu har den blå honan lagt rom 😀 Hon jagar bort andra fiskar medan hanen vaktar och tar det lugnt

love-child
0

Alltså, jag bara måste säga det. Jag bara älskar ditt akvarium.😍 Sååå mysigt å ändå lite spännande men alla skrymslen å vrår. Grattis till rommen. Hoppas att det blir småttingar av det där. 😉

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Torreador
1

#21 Åh, shit vad kul att höra 😀 Jag tycker alla andra gör så fint men tycker aldrig att jag lyckas själv 😂 Än så länge ligger rommen kvar men om det lyckas bli yngel får vi se. Men det roligaste är ju helt enkelt ATT de lagt rom för då trivs de ju :D

Draken
0

Grattis och lycka till :D

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Grattis till rommen! Den blå honan var verkligen tjock så jag är inte förvånad =) Blev platsen för rommen på en rot?

Torreador
0

Japp, de har stenar också men hon valde en rot.

mimåne
0

Så roligt att se. Var i akvariet är boplatsen, höger eller vänster sektion? =)

Torreador
1

Den stora roten som står rakt upp på höger sida. I mitten av roten så delar den sig så ena delen går bakåt, och andra delen går bara lite framåt och sedan är den avsågad där. Så i vecket därimellan har hon lagt dem.

Torreador
0

De är verkligen lustiga de här små liven… Den blå honan lade ju ägg och nu vaktar hon och hanen äggen. Fast nästan bara hanen - honan är nämligen kär. I den blå hanen!!! Och den vanliga hanen accepterar det. Så nu är ställningen följande: Den blå honan är boss i karet och har två hanar. Den blå hanen har nu färgat ut och de båda hanarna svassar och fjäskar med honan som mår som en prinsessa. Den vanliga honan är fortfarande ensam och mobbad. Har god lust att sätta ett galler i mitten av karet och sätta paren på var sin sida ;) Varför kan de inte göra som jag planerat? Haha

love-child
0

Hahahaha, Nä det e inte alltid lätt att uppfostra sina fiskar 😂

mimåne
0

Haha ja, det var också ett sätt =) Det är precis det här som är så roligt med dvärgciklider. De har så intressanta beteenden och hittepå.

Torreador
0

Helknasiga…. haha ❤❤❤❤

Torreador
2

Fick några fina bilder på mina små fjärilar idag. Tog dem innan ljuset tändes så jag trodde de skulle bli mörka men de blev jättefina 😀

Torreador
2

En till

Torreador
2

Och den blå hanen

love-child
0

Så vackra. 😍

mimåne
0

Så fina!

Vixxen
0

#TS Gillar ditt akvarium!

Torreador
0

#37 Tack! :-)