Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1058 ggr
Latch
0

Sjuk guppyhona

Hej igen! När jag kom hem idag så märkte jag att en av mina guppyhonor låg på marken som videon visar. Men när jag matade fiskarna så simmade hon upp till ytan för att äta och kändes pigg men kort därefter så la hon sig på marken igen. Pga att min första tanke var att hon skulle föda så la jag ner henne i en yngelbox som ses på videon. Nu undrar jag om hon är sjuk och isf vad ska jag göra med henne eller om hon ska föda. Tacksam för snabbt svar, är inte så kunnig så berätta bara vad ni själva tror det är:)

Elin16
1

Är inte så värst kunnig men en sak vet jag iaf som jag kan hjälpa dig med :) Att ha fiskar i en yngelbox är högst stressande för fisken och dem föder oftast inte då. Ha dem hellre i akvariumet och skaffa lite flyt växter så överlever ynglerna bättre ;)

Latch
0

Tack så mycket då ska jag tänka på det i framtiden :))

Latch
0

Någon anna som vet något om detta? Känner mig lite stressad för det känns som hon inte mår bra alls.

Lillyrod
0

Det är väldigt svårt att se om något skulle vara fel i och med att hon bara står stilla i en yngelbox. Hon är ju rak i ryggen och fenorna verkar ok så hon kanske bara vilade en stund. Fiskar sover ju oftast på botten när man släcker men de kan också vila lite även på dagtid : )

Cecilia.S
0

Har du många hanar i karet? Verkar någon fisk vara efter henne mycket? Din guppyhona kanske är stressad, eller så vilar den som #4 beskriver. Jag är inte heller positiv till yngelboxar: dom stressar honan väldigt mycket och kan skjuta på stressrelaterade sjukdomar. Köp flytväxter - snyggt och bra :-) Jag tycker inte att hon ser sjuk ut. Släpp ut henne i karet igen och håll koll på henne. Se till så att hon äter och inte blir runtjagad eller verkar allmänt loj i någon dag till.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
4

Min bedömning är att denna hona tyvärr närmar sig livets slut.

För en fisk är det en överlevnadsinstinkt att simma omkring och vara alert. När den lägger sig på botten och inte orkar röra på sig så är det ett tecken på att något inte står rätt till för rent instinktivt är det en farlig plats. Hon har fortfarande kvar instinkten att äta och kommer upp för att äta när du ger henne mat men lägger sig sedan ner igen.

I filmen tycker jag att hon andas lite häftigt och vinglar till för en stund, men jag vet inte om detta beror på stressen från att vara i yngelkassen.

I övrigt syns inga tydliga sjukdomstecken så kanske är det åldern som tar ut sin rätt. Släpp ut henne och låt hon vila över natten. Sen får du se hur det ser ut imorgon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Latch
0

Tack för alla tips, efter första svaret med yngelboxen släppte jag henne ensamt i ett mindre yngelakvarium och där verkade hon mycket piggare. Har nu släppt tillbaka henne i det större akvariumet och hon verkar mycket piggare. Jag har två hanar och fyra honor i akvariumet så det mest troliga måste varit att hon bara vilade. Trodde dock att de inte låg helt på botten och det var därför jag blev så orolig. Jag får se om hon är lika pigg imorgon. Tack för hjälpen alla:))

Latch
0

Här är en video på henne nu:)

Latch
0

Minåne exakt samma tänkte jag med men men nu känns hon mycket piggare så jag får helt enkelt se. För övrig är hon ibte gammal alls då jag enbart haft henne i cirka 1 månad

mimåne
0

I den nya videon ser hon mycket piggare ut, så roligt att höra och se att hon verkar må bättre =) Förhoppningsvis så vilade hon bara lite.

Guppy i handeln idag är hårt avlade och lever inte så länge. Vad som är gammalt eller inte kan man diskutera.

Cecilia.S
0

Härligt att hon ser så mycket piggare ut! :-) Jag såg att du har Gurami i karet. Dom vill ha väldigt mycket växter :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Latch
0

Jaa vi får hålla tummarna, okej så hur lång tid brukar de leva ungefär? Okej Cecilia.S då får jag ta att skaffa lite mer växter;)

mimåne
0

Det är väldigt olika och individuellt hur lång livslängd en Guppy från handeln har idag. Jag skulle säga att man inte kan räkna med att en butiksköpt Guppy lever i upp till 1år. Har man tur så råkar man komma över privatodlade exemplar som någon har lämnat till djurbutiken. Dessa kan ha något längre livslängd än de som är odlade i handeln.

Hallonet99swe
0

Ser ut som en helt vanligt frisk Guppy i sista videon

MsZ
0

Ngn som vet livslängd på vilda guppies?

love-child
0

Det vet jag inte tyvärr.  däremot så skulle jag vilja veta om någon här inne vet var man kan köpa fina guppys som är lite tåligare å finare (inte så krökta som dom ofta är på zoo affärer) å köpa? I borås området med omnejd. 

Hoppas att det va ok att jag lånade din tråd lite när vi ändå va inne på ämnet Guppy. Skönt att hon mår bättre.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

mimåne
0

#15 Tyvärr

#16 Från privatpersoner =)