Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1488 ggr
Loppelus
2017-02-24 16:43
0

Low tech

Ni som har akvarie utan pump, hur gör ni? Menar jag har 54L, hur mycket och hur ofta måste jag byta vatten? Om invånarna är en kanpfisk, räkor och snäckor.

Djurälskare

Loppelus
2017-02-27 12:39
0

Puff

Djurälskare

Lillyrod
2017-02-27 16:32
0

De som kör utan pump har ofta jordbotten också vet jag för att ta hand om bakterierna. Jag har själv aldrig haft något sådant så kan inte svara på hur det görs. Om du söker på walstad så kommer det fram fina pumplösa kar : )

Maleficum
2017-02-27 17:39
0

Hade mitt 45 liters akvarium förut utan pump. Har bränd lera i botten, massor av växter och även "krukväxter" som växer upp ur karet. Hade väl främst räkor och snäckor under den tiden (mina kardinalfiskar bodde nog ett tag där också och ynglade). Bytte inte vatten speciellt ofta eller mycket. Fixa sen en "låda" för krukväxterna och har anordning så vatten pumpas upp i den med hjälp av luftpump. Har haft så under lång tid tills för några dagar sen mitt ena ytterfilter fick flytta tillbaka dit eftersom jag har planen att köpa hem nya fiskar som ska gå i karantän i det akvariet (är bara snäckor där i just nu och nån enstaka räkling som jag missat när de andra fick flytta).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Loppelus
2017-02-27 18:56
0

Måste man ha lera på botten?

Djurälskare

Omorika
2017-02-27 19:10
1

Jag håller bara på med low tech och grunden i mina kar är alltid jordbotten och massa växter. Växterna är det som fungerar som lungor så det är viktigast.

Loppelus
2017-02-27 21:46
0

Skulle set funka med sand oxå? Då jag vill pröva att ha stilla vatten till min kommande Kampfisk. Har även amano och snäckor.

Djurälskare

Omorika
2017-03-05 16:57
0

Om du har jord under sanden så blir det ett low tech som funkar utan pump men innan du flyttar in fisken borde du cykla in det med någon mer tålig fisk så vattnet har bra kvalitet när kampfisken flyta in.

Loppelus
2017-03-06 22:44
0

Finns fisk i nu. Så utan jord kan jag glömma det?

Djurälskare

Lizelda
2017-03-07 01:45
0

Alla mina kar är väldigt low tech men har enbart ett utan pump nu. 20 l, grus i botten, mängder av snabbväxande växter och väldigt många snäckor. Där bor några räkor, en Kampfisk och ett stim galaxy rasbora. Det funkar utan några som helst problem men jag hade pump från början och plockade bort den först när det var helt stabilt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Loppelus
2017-03-07 09:14
0

Lizelda, hur gör du med vattenbyten? En gång i veckan som vanligt eller?

Djurälskare

Lizelda
2017-03-07 10:23
0

Inga alls men vattnet dunstar i sådan takt att jag fyller på rätt ofta. Om något händer i karet som skapar obalans så byter jag självklart vatten men inte så länge allt är i balans och fungerar.

Loppelus
2017-03-07 19:30
0

Har du öppet kar då? Jag har heltäckande lock. Om jag inte behöver byta vatten, varför behöver jag då det med pump?

Djurälskare

Lizelda
2017-03-10 00:22
0

Jag har öppet kar. Om man behöver byta vatten eller inte beror väldigt mycket på vad man har för förutsättningar och kunskap. Jag byter inte vatten i mina kar så länge allt fungerar och alla värden är bra men jag har massa växter, inga "lortgrisar", inte särskilt mycket fisk, mycket snäckor, överdimensionerade pumpar, matar sparsamt varannan-var tredje dag och har stenkoll på karen. Jag märker direkt om det hamnar i obalans och byter då givetvis vatten samt åtgärdar problemet, oavsett vad det är men det är inget jag rekommenderar för har man inte stenkoll och märker det direkt så kan det gå käpprätt åt helvete rätt fort. I nystartade kar byter jag vatten om det inte dunstar lagom mängd och städar om det behövs. Sedan fasar jag ut det när allt hamnat i balans. Men igen, det är inget jag rekommenderar för det kan gå så väldigt fel om något händer.

Loppelus
2017-03-10 09:28
0

Ok

Djurälskare