Antal städare och sorter
Jag har ett nystartat kar på 260 lit där jag har fin sand som bottenmaterial, en mediumnivå av växter samt lite stenar och rötter. Fiskarna är 14 endlers 4 fjärilsciklider 7 corydoras adolfoi 7 otocinclus 3 stiphodon Ett gäng grön Neontetra kommer till nästa vecka. Tycker ni att det är lagom med städare i karet eller tycker ni att jg ska ha ngt mer? Vad i så fall? Ancistrus? Siames? Amanoräka? Äppelsnäcka? Eller ngt helt annat? Skickar med en bild på karet som det ser ut nu.
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Och som vanlig följde inte bilden med… suck!
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Är inte så kunnig men det låter som att det redan är fullt i ditt kar?
Sandsnäckor? De gör bra saker tycker jag. Har haft dem i många år annars kan jag bara hålla med föregående att du ska ta det lugnt med akvariet.
Lite mycket fiskar i ett nystartat akvarium, även fast de är små. Det kan bli problem i långa loppet.
Avvakta med mer fisk tills akvariumet har varit i gång några veckor till.
Will Do! Jag tänkte mer på om ni tror att det räcker med städare i långa loppet eller om jag missat någon som jag borde ha. Tetrorna kommer i först nästa vecka, då har karet varit igång i 4 veckor.
Tror du klarar dig bra med städare :) Möjligen, längre fram att du kanske införskaffar några fler Otto och kanske Adolfoi :)
Håller med #6. Sen vill jag också bara inflika att äppelsnäckor tyvärr är olagliga att köpa, sälja, förflytta eller på något vis skaffa sig idag. Har man dem inte redan i sitt akvarium så kan man alltså tyvärr inte skaffa sig dem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad fint akvariet är! Gillar delen med blåa stenarna😂
Gal1
#7 Oj det visste jag inte! Varför då?? Jg hade sådana förr i mina räk-kar och de var sååå fina! #8 Tack 😀😀😀 Jg vet att många tycker att sådant inte passar in i ett akvarie men jag tycker det är kul 😀
Jo men det är ju jätte snyggt!
Gal1
En underart till den äppelsnäcka vi har i handeln släpptes ut i naturen i spanien och förstörde risodlingar genom att äta upp dem. Arten räknas därför som invasiv och hela släktet med äppelsnäckor blev av EU förbjudna i alla EU länder inklusive sverige. De akvarister som hade och fortfarande har äppelsnäckan i sitt akvarium får behålla dem tills snäckans liv tar slut, men det är olagligt att flytta dem mellan olika akvarium och på så vis sprida dem. Tanken är att de så småningom ska vara utdöda inom akvaristiken tyvärr.
EU jobbar idag hårt på att förbjuda fler invasiva arter och efter beslutet om äppelsnäckan har akvarister berörts av att fler arter blivit olagliga. Bland annat har några växtarter förbjudits.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#13 Det är otroligt synd att de är förbjudna. Jag hade ju en ganska stor "koloni" innan förbudet kom. Det var både vuxna och helt nykläckta, hade även en del klasar, så jag har ju fortfarande dessa i mina kar och jag har försökt se till att de har optimala förhållanden för att fortsätta föröka sig, (vilket de också har gjort eftersom de har vuxit till :) ) , så jag inte blir av med dem.
Väldigt hemskt att folk vill utrota alla fina äppelsnäckor bara för att någon släppte ut de på en risodling. Det var ju inte alla äppelsnäckor som var på risfarmen direkt.
Gal1
Det var inte ens Diffusan (som vi har i karen) som var på risodliongarna. Våra äpplen som går i karen äter inte växter, de kan inte då deras käkar inte klarar av att tugga i sig växterna. Det var deras större "kusin" P. canaliculata som tuggade i sig risodlingarna i Spanien.