Grått ludd på rot
Jag har ett relativt nystartat kar och har märkt senaste dagarna att en rot jag har i karet fått massa grått ludd på sig. Någon som vet vad det är och om jag ska ta bort det? De städare jag har i karet är 7st otocinclus och 3 st Stiphodon (samt 7 corydoras adolfoi men de städar ju bara sanden).
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Är roten ny?
Nej jag har haft den i många år. Men den låg utnför karet i ca 5 dagar när jag flyttade och bytte inredning i karet.
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Jag tänkte på att nya rötter kan fälla ur lite klet men då är det inte det. Ser inte direkt ut som någon alg heller så jag kan inte hjälpa dig här.
Svårt att se vad det är, känner inte igen det :/
Har roten legat torrt i 5 dagar ? Isf kan det vara att en föruttnelseprocess har börjat. Om roten var dränkt i vatten och sedan kom upp och utsattes för luft-/syre så kan det blir så. Råkade ut för samma sak själv, fick inte något ludd på roten, men hade väldiga problem med gifter (bl.a nitrit) i karet, och vad jag än gjorde så blev det inte bättre …Tills jag plockade bort roten som en sista desperat åtgärd, på 3 dagar var det inga problem alls med vattenvärdena.
Aj då. Det låte inte bra. Vattenvärdena är bra så jag avvaktar lite och ser. Blir de dåliga så tar jag bort roten bums. Hoppas inte för jag gillar den roten, har haft den i många år så vi känner liksom varann nu, haha
Det behöver ju inte vara så, men jag kände ändå att jag ville berätta min historia, så du vet vad som kan bli :) Hoppas att det bara är något högst tilfälligt :)
Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium, köpte en ny rot, efter 3 dagar upptäckte jag att min rot hade samma problem som du nämner.
Ringde upp butiken ( som jag fått förtroende för), Han sa så är det inte ovanligt att det blir slem, han visste inte varför det kan bli så men det ska var ofarligt.
Går bort efter ett tag eller att malarna äter upp det.
Jag har inga fiskar i mitt akvarium än , avvaktar och ser vad som händer.
Jag fick höra samma igår. Att det försvinner av sig själv 😀
Oftast brukar rötterna börja slemma om de är nya och inte varit i vatten tidigare, men annars ser det ut att kunna vara det. Har du sett om dina algätare kalasar på det? Slem från rötter brukar vara aptitligt för dem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ingen äter av det. Det är en rot jag haft i många år men för några veckor sedan låg den torrlagd i 4-5 dagar när jag flyttade så kanske det är därför
Om det var så att fiskarna åt på det så hade man kunnat se det som ett gott tecken men rör dem det inte så kanske det inte ä den typ av slem ändå. Har du prövat skrapa bort lite av det, känt på det?
Jag ska göra vattenbyte imorgon så då passar jag på att suga bort det
Ja pröva det. Har du tur kanske du får bort allt och att det inte kommer tillbaka =)