Vilka fiskar med black ghost.
Jag undrar lite över vilka fiskar som skulle gå bra med en black ghost i ett 500 liters akvarium. Stod nämligen att de går bra med större lugna fiskar. Så skriv på en massa olika fiskar som skulle funka allt från ciklider till malar.:)
Oj! Haha. Nu pressar du oss till vårt yttersta må jag säga 😉
Enligt mitt tycke är detta den allra svåraste frågan man kan få här på sajten. "Vad kan jag ha för fisk?". Det är jättesvårt speciellt eftersom att vi inte vet någonting om ditt akvarium och vad du är intresserad av.
Som man så fint brukar uttrycka sig, det är som att leta en nål i en höstack!😃
(hitta vad du söker bland tusentals fiskarter)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Kolla upp några arter du gillar så hjälper vi dig bestämma!
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
det är också viktigt att veta vilket typ av vatten man har innan man köper in en massa fisk, mjukt eller hårt ger en bättre riktlinje på vad man ska rikta in sig på =)
Ska du ha BG så bör du se till att vattnet är ganska mjukt (surt) och att det fuinns massa göämställen, det är en ganska skygg, nattaktiv art. och du får kan inte ha flera, utan bara en.
Skriver som de andra, vad är du intresserad av för fiskar ? Som du själv har skrivit, Black Ghosten vill ha lugna grannar, och helst inte så små att de slinker in i munnen på den ;)
Tänker mig lite större fiskar :) Lite mer speciella om man kan säga så, i stil med BG utseendet mässigt ska liksom se speciella ut, inga vanliga fiskar. Ni kanske har några tips? :)
Hm. Då kanske det är någon större typ av ciklid du söker? Spontant kommer jag tänka på nyckelhålsciklid som är mycket mycket fredlig. Men den utmärker sig verkligen inte i utseende, så jag tror det är något annat du vill ha.
Här har jag tagit fram en lista på zoopet, där de listar sydamerikanska ciklider. Kika och se om du hittar någon som ser intressant ut! https://zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=10&ORDNING=all
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har också en Black Ghost och har samma funderingar, han går med en Royal Pleco och ett ancistruspar just nu. Har funderat på ett stim Kongo Tetror, frågan är om de blir stora nog/ stora nog tillräckligt fort (i och med att BG växer på rätt duktigt ändå) för att inte betraktas som mat? Jag tror de är i det minsta laget tyvärr :(
Vad jag har förstått så går de bra tillsammans med:
Discus
Scalarer
fredliga malar (behövs flera bra gömställen, annars kan det bli tjafs om vem som ska ha det bästa stället)
Ciklider från släktet Geophagus
Själv gillar jag inget utav de alternativen (förutom malar då) så jag har även funderat på fengäddor, tror de skulle fungera jättebra tillsammans. Också funderat på ett stim Silverhaj (väldigt aktiva dock så jag är ganska osäker på denna) eller ett par Afrikanska klätterfiskar som sällskap. Men det är bara funderingar, inte säker på om det fungerar i praktiken.
Ett par chokladciklider kanske kan fungera om du gillar stora ciklider? Har förstått att de ska vara väldigt snälla. Eller ett gäng 15 cm+ Gurami kanske kan fungera?
Fengäddor kan vara ganska ettriga, så jag skulle inte rekomendera dem med BG.
Kan efter att ha testat själv nu under en längre tid säga att Afrikanska Klätterfiskar går superbra ihop med Black Ghost. Match made in heaven, de bryr sig inte ett dugg om varandra och ingen av arterna stör heller den andra. Så en grupp Klätterfiskar kan jag varmt rekommendera! De är också en lite annorlunda och intressant fisk. Väldigt finurliga, lugna och obrydda fiskar. De är lagom tuffa, lätta att ta hand om och de äter allt, verkligen inte kinkiga med maten för fem öre! Några bilder på mina:
Kan mycket väl tänka mig att Ghosten fungerar bra med klätterfiskarna, de är hur lugna som helst.
För ett år sedan kunde jag inte rekomendera den kombon, eftersom jag då inte hade någon erfarenhet av Klätterfisken, men nu jart jag 4 i mitt akvarium (dock ingen ghost) och de är hur trevliga som helst, och rör ingen av de andra fiskarna, tom Sorgmanteltetrorna får vara ifred för dem :)