Tips till 54L
Halloj!
Nu har min vän och hennes mor skaffat ett 54L kar, som varit igång några dagar. Tanken är att ta ett vattentest för att kolla värdena etc. och sen eventuellt åka och inhandla några få individer.
Eftersom karet står i deras arbetslokal, som snart ska öppnas upp, så vill min vän gärna ha lite tilltalande fiskar. Vad säger ni? Finns det någon speciell sort? Mamman vill egentligen ha en Kampfisk, men jag tror de kommit överens om att istället ha annan fisk i just detta karet och istället skaffa ett eget till kampfisken, då det nuvarande karet står där kunderna kommer se och då vill de gärna att det ska se energifyllt och färgrikt ut.
Min tanke är att de kanske kan ha några ottosar och kanske lite platy alt. Guppy? Medan min vän är mer intresserad Neon- eller Kardinaltetra.
Vad säger ni? Har ni några tips? Tack för svar! :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Guppy är ju färggranna och finns i olika fen och färgvarianter, särskillt hanarna. Man kan ju ha bara hanar om man inte vill ha fullt med yngel ;)
Räkor eller snäckor som städare kanske ? Räkorna finns ju i olika färgvarianter, det gör också posthornsnäckorna :)
Jag skulle säga guppys, men det finns roligare snäckor än posthornen tycker jag;) Snäckor rekommenderar jag zebrasnäckor, lättskötta, snygga och förökar sig inte i sötvatten;) Jag länkar ett snäcklexikon där det står det viktigaste om olika fina akvariesnäckor. Ta reda på ordentlig information om den fisk ni väljer och fråga inte i djuraffären!!! De vill bara sälja på er en massa saker och bryr sig inte om djurens bästa (gäller mest de stora kedjorna som arken zoo och djurmagazinet)
Ni behöver inte kolla några värden i akvariet innan något levande djur har flyttat in. Inget händer med vattnet innan dess. Efter att fisken flyttat in det är då man håller koll på vattenvärdena =)
Neon eller Kardinaltetra tycker jag är en bra idé för ett akvarium på en kontorslokal. Både Guppy och platy förökar sig och blir flera, något som jag kan tycka inte behövs i det här fallet. Platy behöver dessutom större akvarium än 54L och guppyn kommer nog snabbt att bli för många för akvariet.
I ett 54L akvarium får det heller inte plats med så mycket fisk och man har inte så många arter att välja på som trivs så pass litet. Jag håller med om att det passar bra med färgstarka fiskar men har svårt att komma på någon sådan art som skulle lämpa sig i kombination med neon/kardinaltetra utan att det blir för mycket fisk för akvariet.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för era svar :)
#3 Jaså? På zoopet står det att de kan gå i 40L. Dock med kortaste sida på 40cm såg jag nu.
Men med Guppy/Platy så kan man ju ta av ett kön endast? Hanar i Guppy eller honor i platy, så förökar de ju inte sig mer. Nu såg jag ju dock som sagt att platysarna vill ha den kortaste sidan på 40cm.
Karet är 60x30x30
/ Cornelia Andersson,
Tog inte upp Platy eftersom jag vet att de vill ha lite större :) Neon eller Kardinaltetra skulle också vara snyggt, de är otroligt fina och livliga. men som Mimåne skriver, då kan du inte ha så mycket mer.
#4 Zoopet ska man sällan lyssna på, det är inte världens bästa sida om man vill ha info ^^
Jag personligen skulle köra Kardinaltetror! Eller möjligtvis nån annan liten men fin stimfisk, Drottningrasbora, rödfenad glastetra, Falska kardinaler (Lite tråkiga i färgen dock, inte lika fina som dom riktiga Kardinalerna)
Guppy är fina dom med, men dom man köper på djuraffären har en tendens att vara så sönderavlade, så då om man ska dom skulle jag tipsa om att köpa privat ^^ och som ovan sagt, endast hanar om ma vill ha färg men inga yngel :p Och Just guppyn kan snabbt överbefolka ett 54l.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag tycker att zoopet är en bra sida rent generellt. De ger goda riktlinjer men det finns absolut fallgropar och fel. Ingen eller något är perfekt. Att platy skulle trivas i 40L ser jag är en fallgrop. Minst det dubbla är vad jag skulle rekommendera.
Jag hade haft guppyhanar i olika färger. Så blir det mycket färg och inga yngel. Samt typ crystal red räkor. Dom är väldigt fina och färgglada. Kanske någon snigel? Kardinaltetror är färgstarka och fina! Dock är ju alla i samma färg så det kanske blir tråkigt efter ett tag ändå..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Det blev kardinaler!
Tack för era tips! :)
/ Cornelia Andersson,
Så roligt, lycka till =)
Såklart glömmer klantiga jag att länka till snäcklexikonetXD
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/52f6af708e0e74155900046b-snacklexikon
här är det:)
#11 Haha ingen fara!