Blanda fiskar
Om jag skulle vilja ha en massa olika fiskar i mitt akvarium, hur funkar det att blanda en massa olika?
Tänk att man blandar tetror, barber, molly, Platy, pansarmal, någon mindre variant av sugmal, Körsbärsräkor, scalare. Skulle detta funka? om inte, varför?
Nej man kan inte blanda fiskar hur som helst. Man brukar välja EN fisk som man verkligen vill ha i sitt kar. Det gäller att kolla upp så att vattenvolymen räcker till för den fisken man valt. Sen inreder man karet efter den fisken så att den har alla förutsättningar för att trivas. Temperatur och ph-värde mm är viktigt.
Efter det får man leta fisk som passar ihop med den fisken man verkligen vill ha. En som vill ha samma inredning, temperatur och ph-värde och som storleksmässigt passar ihop med den först valde.
T ex en Ancistrus som är den vanligaste malen vill inte gå i ett kar som är mindre än 100 liter. Alltså faller den bort.
Scalarer och räkor. Mums säger scalaren vilken härlig frukost osv. Det gäller att läsa på. Massor. Så kan man fråga också 😉
Du har fått ett toppensvar av Lillyrod här, så jag har ingenting att tillägga :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Haha tack för infon! Då får jag börja fundera ut vilken fisk som passar bäst för mig :) vet egentligen från början att det inte går, men ville bara höra någons expertis :)
Lillyrod sa det så bra ännu en gång =) När man blandar många olika fiskar så brukar vi kalla det för Fisksoppa. Det är möjligt att ha en fisksoppa i sitt akvarium, men det går inte att blanda hur som helst. Det ska vara fiskar som vill ha samma slags miljö, samma vatten, och går ihop med varandra. Ska man ha många olika arter så behöver man också ett stort akvarium. Jag har för mig att du hade ett som ligger kring 70-90L, där rymmer man inte så jättemycket. En lämplig kombination för ett akvarium i den volymen är 1-2st arter som simmar runt uppe i akvariet samt en art på botten.
Medarbetare på akvariefisk ifokus