malar
Vad är det du vill veta? Jag förstår inte riktigt vad du menar : )
dom två malar du ser på bilden är det honor med rom och ägg?
Hur gammla är dom? Längd? Fler bilder :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
om ni kollar bilden lista ut det kanske????????????
Ett frågetecken räcker för att alla ska förstå att det är en fråga. Fler kan ställa till det för synskadade.
Jag håller med Lillyrod, dom ser små ut. Vet du ålder? Det tog ganska lång tid innan jag kunde könsbestämma mina två hanar.
vad menar du
hur stor ska mal vara då
Det handlar om att dom kanske är för unga att könsbestämma. Det är därför jag frågar om du vet ålder på dom samt hur långa dom är :)
jag tror att är 10 cm tror jag då 🙂
Det ser i alla fall ut som Guldancistrus. Ang kön, rom osv har du redan fått en del svar på. :-)
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Hej Rolfa,
det är citronancistrus du har, men de ser för små ut för att könsbestämma, man mäter från nosen till kanten på stjärtfenan, alltså inte hela bakre fenan. Dina kan omöjligt vara 10cm, ser mer ut som kanske 5 max 6cm och då kan man inte med säkerhet säga könet.
Hanen får spröt på nosen som går upp mellan ögonen och de börjar komma när han blir könsmogen, även dominanta honor kan få spröt men aldrig så långa och stora som hanen och aldrig upp i mitten längst nosryggen.
En romstinn hona har rund och tjock mage, deet svarta du ser är deras inre organ snarare än rom. Ser man det tyder det oftast på att de är för smala snarare än att de är romstinna, därför tycker jag du bör öka matningen först och främst, ge kokta skalade gröna ärtor, kokt broccoli och zuchinni tex som komplemet till vanliga algae wafers.
Jag svarade dig men ska försöka uttrycka mig enklare:
nej det är inte rom de är magra och behöver mer mat.
De är för små för att könsbestämma.
HEJ
Tinitusan
kan man lägga i gurka i akvriumet då
gurka går bra.
hur många rom och ägg kan dom få malar då?
honorna lägger en stor klase rom i en grotta som hanen sen befruktar och vaktar.
antalet romkorn varierar men en välfödd hona kan producera mycket ägg.
runt 50-70st ungefär.
MIN TORA ANCISTRUS VILL LEKA med mina mindre malar varför gör han så då och kan någon svara på det???????
hur vet du att den vill leka?
är det en hane med spröt?
ja det är det då
i mellan åt vill han leka ANCISTRUS med min mindre malar och varför gör hanen så då
har du en grotta?
en hane som vill leka (para sig) försöker stänga in honan i grottan så hon släpper sin rom.
om honan inte är romstinn kommer hon inte befinna sig nära grottan alls.
jag har pansar mal som ska lägga ägg hur ska jag gör då??????????
pansarmalar är romspridare och fäster äggen på växter och andra ytor runt om i akvariet.
vadå hur ska du göra?
låt de sätta sina ägg på dina växter eller glas & sedan vänta tills de kläcks. sen har du massa yngel.
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
du kan skrapa av äggen och lägga dem i en yngebox som sitter inne i akvariet.
oki
hur många ägg får pansar mal ??????????????????????+
#36 Snälla sluta skriva så fruktansvärt många frågetecken. Det räcker med ETT!
HEJ Hera
hur många ägg får pansar mal 🙂
får man sälja till zooafären och vet någon det då🙂
nja det är svårt att avgöra.
säkert runt 200 minst men överlevnadshalten är betydligt lägre.
jag brukar få ca 30 rom (ägg) för varje lek.
jag brukar oftast ta upp äggen med fingrarna genom att rulla upp de försiktigt & sedan lägga i mitt andra akvarium där jag endast har Yngel & räkor.
det är inga djuraffärer som köper in fisk från privat personer om du tänkte sälja till tex, Djurmagazinet, arken zoo..
däremot kan du säkert få sälja till riktiga akvarie affärer. men säger bara ''säkert'' för aldrig testat.
annars brukar folk ge bort de till djuraffärer & kan få en växt som byte emot fisken eller något annat.
( Sälja fisk kan du annars göra på akvarieforum som detta eller på andra + facebook grupper )
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
kan du snälla använda endast ett frågetecken..?
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Guppys brukar man många gånger tyvärr bli tvungen att skänka bort för att bli av med men annars så skulle inte jag ta mer än 20:-, tror en tia är mer rimligt dock. Vad är det för pansarmalar du har?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
det är en albino pansarmalar och det är vandlig pansarmalar
Tänk på att albinopansarmalen vill ha ett eget stim av sin sort, man kan inte blanda olika typer av corydoras i ett stim tyvärr
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Håller med ElinvBorg. Ett stim (samma sort) pr akvarium. Vill du ha fler stim, så skaffa fler akvarium.
oki
Vad du kan t beror också på om det är en ung eller gammal fisk. Även om du har odlat den själv eller inte spelar roll.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
hej kan en ancistrusmal få blå ögon om det är en mörk ancistrusmal????????
Det är inte vanligt, men det händer.
hej vad kan man få för L 144 om man säljer dom då ?
kan någon svara på det