Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1067 ggr
Loppelus
1

Vilken?

Vilken fisk gärna stimfisk, kan jag ha i 54 l som inte ger yngel? Vill pröva någon annan än Guppy?

Djurälskare

Cecilia.S
1

Kardinaltetra? Inte lättlekta och funkar i ett 54 l. Det kan dock bli trångt med någon ytterligare fisk. Artakvarium kanske? :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Loppelus
1

Ja hade tänkt att bara ha en art. Tack.

Djurälskare

Cecilia.S
1

Annars är ottosar snygga och intressanta små individer :-) Också en stimfisk, men håller karet rent också ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Loppelus
1

Äter inte dom växter?

Djurälskare

Cecilia.S
1

Dom är inte kända för att äta växter så det tvivlar jag på. Otocinclus är dessutom vanliga att ha i växtakvarium :-)

Loppelus
1

Finns det någon större fisk som jag kan ha brara två av som inte blir yngel av?

Djurälskare

Draken
1

Rasboror, tetror, vissa barber

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

surikatflicka
1

guramis om du vill ha par?

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

Loppelus
1

Hur är det med yngel på Gurami? Vore kul att pröva nytt.

Djurälskare

Draken
1

Vissa sorter är lättare att få yngel på än andra. Har själv aldrig haft yngel på dem, men de har byggt skumbo. Både Honungsgurami,dvärggurami och pärlgurami

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Elisabethantero
1

Honunggurami är väldigt rara…. Har haft ett par sen oktober, hanen bygger skumbo ,är färgglad o fin, lockar till sig honan upp till boet. Dom leker mest hela tiden…. Honan skiftar oxå i färg, blir mörk emellanåt med skarp rand. Rommen har blivit yngel några gånger, men inga har överlevt…. Jag tycker de skulle va skoj me småttingar!! Har hört mej för o mitt närmsta Zoo köper gärna av mej, sen ifall de blir några.

Loppelus
1

Honungsgurami,dvärggurami och pärlgurami, skulle alla dessa funka hos mig? Bygger alla skumbo?

Djurälskare

Loppelus
1

Pärlgurami (blå gurami) och Dvärggurami blir båda 15 cm, de funkar väl inte hos mig? Tänk på att jag har 54 L endast.

Djurälskare

Elin16
2

Dvärggurami blir väll inte 15cm? Dem blir väll bara runt 5-6cm?

Loppelus
1

Vad jag hittat på Google så blir dom 15 cm. Zoonen.com.

Djurälskare

Denna kommentar har tagits bort.
Elin16
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enligt zoopet så blir dem bara 6cm och det är mycket mer rimligt eftersom att dem heter DVÄRGgurami… tror många här på sajten håller med mig

Loppelus
1

Det har du rätt i. Men är inte hanen agresiv? Ha två honor?

Djurälskare

Draken
1

Dvärgguramin och honungsguramin blir endast 6-7 cm. Hanarna hos bägge kan vara aggressiva, du kan inte ha 2 par i ditt akvarium. Vissa vill ha fler honor, andra går bra i par.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cecilia.S
1

Dvärggurami funkar. En hane och en hona borde funka, men som Mimåne säger funkar en del bättre med flera honor. Dock inte mer än en hane i ett så litet akvarium :-)

Loppelus
1

Hur vet jag vilka som vill ha flera honor? Funkar dom med snäckor och amano?

Djurälskare