Odla micromask
Skulle vilja odla micromask som levandeföda till min Kampfisk hane. Hittar inget på internet om hur man gör (jag är så dålig på att hitta saker på internet…) Om någon här kan länka till en sida där det står hur man gör eller förklara hur man gör så är ni välkomna:)
Matar just nu med fryst artemia vilket han verkar gilla:)
Du tar en plastburk med lock, fyller botten med havregryn och häller på lite vatten så att havregrynen blir genomblöta och som en smet. Ovanpå det lägger du någon typ av papper t.ex kaffefilter. Efter det lägger du på en startkultur med micromask. Låt det stå med locket på några dagar så kommer du se hur de förökat sig. Sen skrapar du bara lite med en sked eller liknande på pappret så fångar du upp maskarna och kan mata din Kampfisk =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Låter spännande. Kan man mata andra fiskar också med det? Var får man tag på kultur?
Många fiskar uppskattar levande foder. Vet inte om vissa butiker säljer, annars är nog privatperson lättast att hitta hos :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Ja de flesta fiskar tycker om levandeföda så som t.ex micromask. Tyvärr så kan det vara ganska svårt att få tag på en startkultur med micromask. Jag har aldrig sett eller hört att det skulle finnas i butik utan det är via privatpersoner som gäller. Något smidigt sätt att posta dem på finns det tyvärr inte, så detta försvårar möjligheten att få tag på en kultur ytterligare.
Det är annonsering som gäller. Enklast är om du är med i en förening eller grupp för akvarister i din trakt och att fråga där.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det är en vuxen kampfiskhane antar jag? Då borde du testa att få tag på t.ex. Grindalmask istället, de är lite större och passar nog vuxen Kampfisk bättre än mikromask 🙂 Vi matar enbart yngel med mikromask, har i mikromask i mitt kar med Elassoma evergladei (eftersom det finns yngel där i) och de vuxna fiskarna bryr sig knappt om den masken eftersom de är så små. Grindal däremot äter de gärna.
Att få tag på kulturer kan vara lite svårt, privat eller och på auktioner brukar det också finnas startkulturer. Bor du däremot i Sthlm så brukar Södermalms akvarieaffär sälja startkulturer av diverse levande 🙂
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Både i trollhättan (Marlenes akvarielokal tror jag det heter där) och Blekinge ciklidhobby säljer levandefoder. Tror även de skickar mot fraktkostnad.
Håller med om att micromask kanske är lite för smått till en vuxen Kampfisk.