Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1209 ggr
fiskälskarn00
1

12 l akvarium

Hej, jag undrar vad man kan ha för något i ett 12 l akvarium. Jag har ett större men vill inte att det andra lilla ska stå tomt då jag tycker det är ett väldans fint akvarium.

Kan man ha någon slags snäcka eller räka? 🙂

Gal1

Lillyrod
2

Någon snäcka kan du ha men sen är det stopp tycker jag med bara 12 liter.

Amanda Richardson
2

Jag tycker du kan ha räkor där, bara de lite mindre sorterna, som körsbärsräka, snäckor rekommenderar jag zebrasnäckor, då de inte blir fler än du köpt ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
4

Visst kan du stoppa i saker i så lite vatten men vem vill leva så? Jag skulle överleva i en garderob men inte fasen vill jag bo i en 😉

fiskälskarn00
1

Nä de är ju sant ;)

Gal1

Tjeja
2

Måste bara fråga er som kan detta med akvariumstorlekar och fisk. (förlåt jag kapar tråden lite) Var inne på PetZoo-butik idag för att handla till katterna. Ser då att de ställt fram pytte-akvarium på 5 och 10 liter med tillbehör till som "kit" man kunde köpa liksom. Till det yttepytte 5-litern fanns lampa och pump med bland annat. 

Nu undrar jag.. vad är så små akvarier avsedda för egentligen??? De presenterades som typ vanliga men små akvarier att ha  i "compact living".. men alltså.. jag tänker att de måste ju vara avsedda för något annat egentligen? Eller…?

Vad kan man annars ha i så små akvarium som skulle trivas i det om det inte bara är tillfälliga lösningar för typ när man tvättar det stora, avskiljer yngel i  eller har en sjukling i eller annat tillfälligt? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Erratic_Eagle
1

Låter konstigt med så litet🤥😉

Lillyrod
5

Tyvärr så finns det zoo-affärer som säljer sånt här som jag faktiskt kallar SKIT. Det finns ingenting som kan leva med någon kvalité i så lite vatten. I Usa t ex så är sådana kar vanliga. Här har vi som väl är lite bättre skydd för djuren : )

Erratic_Eagle
1

😕

Cecilia.S
1

#7 Artemia kläckning osv kanske… Men ingenting annat som jag kommer på

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

fiskälskarn00
1

nej jag undrar samma först när jag köpte mitt 12 l sa hon i djuraffären att jag kunde ha ca 5 vuxna guppys. Vissa vill ju bara ha pengar alltså!

Gal1

Erratic_Eagle
1

Folk tänker ej på fiskarnas bästa🤥

fiskälskarn00
1

nej vissa gör ju tyvärr inte det.

Gal1

Erratic_Eagle
1

😔

mimåne
3

30L är var min gräns går. Jag skulle inte stoppa något levande djur i ett mindre akvarium än så. Till ett 12L akvarium rekommenderar jag bara växter och inte några fiskar, räkor eller snäckor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1

Samma här

Tjeja
1

Plangton kanske?  🤪

Skämt å sido.. vi verkar ändå överrens om att de nog knappast är tillverkade med syftet att ha djur i permanent. Men om man då bortser ifrån permanent boende för något djur.

Vad skulle en aktiv akvarist kunna ha för nytta av ett sådant litet akvarium till? Yngelavskiljning en period tex eller är det för litet för det med? Ha över fisken i medan man tvättar stora karet? Vad annat?

Erratic_Eagle
1

Vet ej

Lillyrod
4

Nej man har ingen nytta av det där. Jag tycker inte att de borde få säljas 😕

Draken
3

Håller med Lillyrod här, tycker det är sjukt att de ens säljer dessa kar.  Möjligen att man kan ha det som bordsdekoration, med lite sand och en växt i  🤐

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Amanda Richardson
1

Det beror på hur man inreder akvariet, speciellt till räkor, ha MASSOR med saker att klättra på, mina älskar att klättra i täta växter och på det sättet kan du få ett miniakvarium att (för räkor iaf) kännas sjukt mycket större😁

Erratic_Eagle
1

Nja,bet ej om det ens är tillräckligt stort då

Lizelda
2

#7 Alltså… Compact living… Jag bor med min pojkvän och hund på 14 kvm, exklusive kök och badrum, och här har jag ett kar på 222 l, 100 l, 20 l, 16 l och två på 10 l, utan problem. Compact living my ass, vill man så kan man! Hade han inte envisats med att ha två skärmar till datorn så hade vi kunnat slänga upp ett 54 l också!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tjeja
3

#26 LoL. Det låter som om det är du själv som bor i ett akvarium med alla dessa kar i ditt rum! Det måste kännas exotiskt att hälsa på dig! :-D hi hi hi

Erratic_Eagle
1

Coolt

Draken
2

#27 Då skulle du se hur det ser ut här hemma :p (förlåt för lite OP i tråden)

2 hundar,7 hemmavarande barn,7 akvarium igång (varav 4 större). Ytan det står på är 80 kvm (som tur är så har jag en nedervåning också, där de flesta sovrummen finns ;) )

Men jag håller med angående akvariumstorlek, ingen fisk (eller annat levande för den delen) skall behöva bo på i 5 liter vatten, där går gränsen. Nej 20-30 liter är minimum anser jag, beroende på vad man skall ha i karen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lizelda
1

#27 Nejdå! Det är gott om plats! Eller, ja, hur gott om plats det nu kan vara på 14 kvm ;)

#29 Alltså, det enda av dina kar som jag tycker tar plats är det ute i hallen, resten står väldigt bra utan att vara i vägen 😃

Elisabethantero
2

#26 #29 ojojojojojoj beundransvärt vad ni kan knö ihop er! Häftigt!

Draken
2

#30 Vilket utav dem 😛

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lizelda
1

#32 Trooor att det var saltvatten i det, precis efter Molams rum 🙂

Draken
1

Aha, jo det är saltvatten, fast det är bara levande sten, inga fiskar eller andra smådjur (möjligen om eremiten lever än, har inte sett den på ett tag) Jo, det håller jag med om …Det står lite i vägen, skall flytta det eller tömma det, vilket jag bestämmer mig för …Bort skall det i varje fall …Nån gång ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Erratic_Eagle
1

Hehe

Tjeja
2

Tulpanvas?