Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 734 ggr
Erratic_Eagle
1

Guppy eller honungsgurami?

Hej jag kommer skaffa mig ett 54 eller 63 liters akvarium. Och i det vill jag ha guppys eller honungsgurami+ några ottosar. Vad tycker ni?

My Aqua
1

Guppys kommer att överbefolka karet ( om du inte har fler kar), jag tycker att du ska skaffa 1par honung eller Dvärggurami med många ottosar. Ottpsar är stimfiskar och bör minst hållas 7st tillsammans!

finafisken030811
2

jag har två dvärgguramis i mitt 60 l och jag älskar de!

finafisken030811
3

men Honungsgurami är också riktigt fina!

Erratic_Eagle
3

Ok, då blir det nog Honungsgurami och några ottosar😋😉😀😎

Erratic_Eagle
1

Fast om jag startar med 3 st guppys så borde det ta lång tid innan de blir för många😉

Elisabethantero
2

Mina honungsguramisar är väldigt mysiga… Skumboar-skiftar i färg- lugna o trevliga, nyfikna när man e i karet o pysslar 🐠🐠🐠 mina favvosar

Cecilia.S
3

#5 Var inte så säker på det. Jag skulle inte rekommendera att ha Guppy om man inte har andra kar att stoppa ned dem i. 3 st kan bli 43 på en månad … :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
1

Ok, har ett 105 liters men det är fullt med fiskar i det så då blir det honungs eller dvärg guramis i detta akvarium😀😉tacka för alla bra svar😋

Draken
1

Gurami och Otto är kanske inte så lyckat, Ottocinklus vill ha strömt vatten, det vill inte Gurami …inte heller Guppy för den delen.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Erratic_Eagle
1

Ok, men funkar räkor med guramis?? Blåa tänkte jag på( vet ej vad de heter).

mimåne
1

Gurami äter räkor så den kombon är nog heller inte särskilt lyckad. Kanske en liten snäcka eller två istället?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Elisabethantero
1

Jag har vinklat utblåset snävt mot rutan o har myyycke växter vid ytan, o i det lugnaste hörnet, så mina Honungsgurami verkar trivas bra. Samtidigt som ottosarna busar där det är som mest strömt….

Erratic_Eagle
1

# ok #12 bra idé, så borde nog jag också göra. Bra tips😀

Elisabethantero
1

Lycka till 👍🐠

Erratic_Eagle
1

Tack

mimåne
2

Tänk på att om du delar upp ett 54L på det här sättet så att en del är lugn och andra strömmande så kan ingen av de två fiskarterna utnyttja hela akvariet som en trivsam plats. De kommer alltså att ha mindre än 54L vardera vilket blir för litet för dem. Du måste skaffa ett större akvarium om du vill kombinera de här två arterna ihop på det här sättet som Elisabethantero beskriver.

Erratic_Eagle
1

Det har du rätt i, då kanske jag ändå kommer att köra guppys. För min lokala djurbutik tar emot fisk. Så då kan jag lämna in till dem när det börjar bli överbefolkat😉

mimåne
2

Jag tycker att det är en bättre idé. Honungsgurami kommer inte att försvinna från kartan utan du kan alltid skaffa dem vid ett senare tillfälle då du har bättre möjligheter med akvarium.

Erratic_Eagle
1

Tack mimåne, då kör jag på det😀Kommer nog ej ändra mig denna gång😅😊