Är det värt att skaffa en foderautomat?
Som rubriken lyder, skulle vara enkelt med en foderautomat till ett Juwel Rio 240 men har ingen erfarenhet av såna. Hur fungerar dom och är det bara att lägga i mat så portionerar den ut den 3 ggr per dag eller nåt? Eller är det bara onödig lyx?
Jag har aldrig själv haft behovet av en foderautomat, men vet att de har använts med bra resultat. Känner du att det finns ett behov för dig av en foderautomat så kan du absolut investera i en, men har du möjlighet att själv mata varje dag så tycker jag att det är att föredra.
Däremot finns det alltid en risk med dessa och det är att de går sönder och inte matar som de ska. Antingen att de tömmer ut alldeles för mycket vilket kan få väldigt allvarliga konsekvenser, eller att de inte matar någonting alls. När man installerat en foderautomat bör man till en början hålla koll så att den funkar som den ska.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
För mej känns det onödigt. Även om man reser bort måste man ju ha någon som kommer och tittar till det så nä varför ska man ha det? Risken finns ju att den öser ner alltihop på en gång och då blir det jobbigt : )
Ja jag tror att det är lite överkurs och risker som du skriver. Väntar nog med inköp ett tag, måste ha 2 reflektorer först och fler fiskar.
Det låter som roligare investeringar också =)
Fördelen är oxå att koppla till en luftpump, annars finns risk att det blir fuktigt och maten klibbar fast.
Djurälskare
Jag använder foderautomat. Under alla år jag haft så är det enbart en gång min ena "paja" på sånt sätt att den börja mata ut all mat (var inte bortrest som tur är utan var bara borta över dagen). Annars har det mest varit att batterierna tagit slut och de slutat mata.
Jag har mina på "stödmatning" en gång om dagen i mina två största kar. Sen matar jag lite utöver det men inte alltid dagligen. Använder granulat eller pellets i mina, blir mindre risk för att det klibbar fast i dem. Fiskarna lär sig när det är dags för matarna att mata så även de lite mer skygga brukar vara fram och vänta när det är dags. Har fått betydligt fler överlevande yngel sen jag börja ha foderautomaterna.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det låter ju bra men batterier trodde jag inte att det var i dom. Får bli uppladdningsbara i så fall.
Vet inte om det finns andra sorter också men alla jag haft (och min bror) har laddningsbara batterier. För mig är det toppen med matarna eftersom jag ganska ofta kan bli osäker på om jag matat dem eller inte och då vet jag att de får mat även om jag har glömt och jag slipper över mata om jag skulle börja ge massor för jag glömt att jag gett redan.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Så, då har jag bestämt mig. Det får bli en foderautomat med luftpump. Vart kan man köpa bägge sakerna billigast på nätet? Nån som vet?
Inte så säker på vart det finns billigast, men ett tips är att kika efter rabattkoder innan du beställer :) har man tur kan man ju slippa betala frakten ex..
Jag gillar cyberzoo som nätbutik.
yup håller med mimåne, cyberzoo är även mitt val när det gäller beställningar på nätet!