Gurami, bör honan plockas bort?
Har funderat på att skaffa guldguramisar och läste på zoopet att honan bör plockad bort från akvariet efter leken och undrar om de är sant att man måste det? Undrar också hur måna individer man skulle ha i ett 240liters med kuhli,corysar och neontetror?
Följer tråden, söker lite info jag med :p
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Har börjat kolla på Dvärggurami nu också, skulle man kunna ha dom också i den kombon? Isåfall hur många? Par eller många honor på en hane?
Guldgurami brukar inte direkt få yngel i akvariet. Så jag tror inte du behöver oroa dig allt för mycket för att behöva plocka bort honan. Självklart kan det vara bra att ha en plan ifall att det skulle hända att hanen blir för aggressiv.
Jag skulle börja med att skaffa en hane och en hona för att se hur det fungerar. Om de trivs bra ihop så skulle jag inte bry mig om fler individer men är det så att hanen jagar honan mycket och pressar henne kan det vara bra med en till hona.
Dvärggurami leker gärna och blir mycket aggressiv vid lek, så de skulle jag rekommendera att man höll i ett artakvarium istället.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har du tips på någon annan fisk som skulle passa med guldgurami? Jag har tyvärr inte möjlighet till fler akvarium (ekonomiskt) så skulle man inte kunna köpa in 3+1 i guldguramis direkt istället?
Som backup plan ifall hanen blir att för aggressiv så fungerar en vanlig plastback. Det behövs inte ett helt akvarium. Det är ändå bara för någon dag tills hanen i så fall lugnat sig.
Om du vill kan du pröva att köpa 3 honor och 1 hane direkt. Anledningen till att jag skrev att jag hade köpt en hona och en hane först är för att det är enklare att sen köpa fler fiskar än att behöva hitta nya hem åt fiskar man redan har. Med Gurami är det en risk för man vet inte hur de kommer att trivas tillsammans. En del vill hellre vara i grupp medans andra hålls bättre i par.
Ja det är ju sant… Hade ganska mycket problem för några år sedan när jag hade guramis för hanen var väldigt väldigt aggresiv… Hade intalat mig själv att inte testa guramis igen men jag vill så gärna för jag är så kär i guldguramisarna dem är så söta ;)) I regel så ska mosaik guramis vara snällare, tror du att de är sant? Skulle isåfall ge mig på 1 eller 2 par sånna.
Kul med guramis
Mina egna erfarenheter är också att Mosaikgurami är lite lugnare och fredligare än andra Gurami. Däremot så skulle jag inte rekommendera två hanar i ett akvarium, absolut inte. Det kommer inte sluta bra. 1 hane tillsammans med 1 hona, eller 2 är bättre.