Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1728 ggr
Erratic_Eagle
1

palett ciklids bråk

min ena palett( en hona tror jag ) jagar den hanen som är lite mindre.( när jag köpte dem så sa de i butiken att det va en hane men jag vet ej faktiskt)vad kan jag göra, de värkar inte vilja bli ett par iaf😕

[krutgubben]
1

Har du möjlighet att fota dom?

Erratic_Eagle
1

där har du bilder och så på dem!😎

[krutgubben]
1

Ok, svårt att se skillnaden men honan är nog den med två prickar på ryggfenan och den andra hanen. Det kan vara att honan är lekmogen och inte hanen så därför jagar hon honom, för mig har det varit tvärtom att hanen jagat honan. Han kanske inte är könsmogen ännu. Det är vad jag tror.

Erratic_Eagle
1

ok, men båda har prickar på ryggen men en har tydligare. kolla noga.

men hur lång tid tar det för (honom) att bli könsmogen da??

[krutgubben]
1

Japp nu såg jag det, men honorna brukar bli könsmogna vid 5-6 cm och hanarna vid ca 8 cm. Mitt tips är att låta dom växa på sig lite mer så får tiden utvisa hur det utvecklar sig. Det kan vara två honor också men jag är inte säker, det är svårare att skilja könen på vildfångade än odlade.

mimåne
3

Hm. Jag har tittat på bilderna du har tagit av dina palettciklider och jag kan inte säga vilka kön de har. Jag är osäker på det. Den större individen som har lite mera färg än den andra är inte utfärgad som den ska utan ett blekt exemplar. Detta försvårar könsbestämningen för mig. Hanar har spetsigare fenor, speciellt rygg och bukfena men jag kan inte se att den är spetsig på denna individ utan snarare ganska rund. Det skulle kunna betyda att det är en hona.

Din andra Palettciklid är otroligt blek på bilderna och det skriker "kom och hjälp mig" om den. Den ser mycket stressad ut. Jag tror inte att den här kommer leva länge som den ser ut på bilden. Jag kan nästan inte se några färger på den utan tittar på fenorna för att få en hint om könet. De är ihop dragna så tyvärr syns det inte så bra, men möjligtvis ser ryggfenan lite spetsig ut.

Hur som helst, oavsett vilket kön dina palettciklider har, så fungerar den här situationen inte. De bråkar och på bilderna syns det tydligt att de båda två är stressade och inte mår bra. Har du själv någon tanke på hur du kan lösa det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1

kommer kanske skaffa mig ett nytt akvarium nu i helgen om jag skulle kunna sära på dem då och sen sätta dem i samma kar när båda är könsmogna

Erratic_Eagle
1

den lite större med mer färg har spetsigare fenor än den bleka lillen

mimåne
1

Du har inte funderat på att lämna tillbaka dem till djurbutiken? Palettciklider är rent generellt väldigt aggressiva fiskar och om du har problem redan nu så känns det inte som att det kommer bli bättre..

Erratic_Eagle
1

vi hade dem på mitt fritids och där var de jättesnälla men det kanske bara var undantag😐

Erratic_Eagle
1

vet ej, vad skulle jag kunna ha isf

mimåne
1

Hur stort akvarium har du, vilka fiskar går där, vilka vattenvärden har akvariet samt hur ser miljön ut? Det är mycket man ska tänka på som måste stämma när man väljer vilken fisk som får flytta in.

Erratic_Eagle
1

det är 105 liter fast jag fyller ej hela vägen upp så det blir typ 100 liter.

10 st kilfläcksrasboror, 2 Ancistrus en stor och en liten, 4 st metallpansar malar ska skaffa sand istället för grus så att dem trivs bättre!4 st neontetror som ska bort och mina 2 paletter 22 st-4st=18+2 st metallpansar malar som ska in i mitt akvarium.=20 st!

det var perfekta vattenvärden senast jag kollade alltså 7 typ.

miljön är ej så fin nu men med lite fler växter så blir det bra.

Draken
1

Vad jag kunde se på bilderna så är det två honor du har. Den större med väldigt röd mage är definitivt en hona, och den andra ..trots blekhet…ser också ut att kunna vara en hona.

Men jag tror det är vanliga paletter du har, inte viltfångade …De viltfångade brukar få gult eller grönt skimmer i fjällen, det har inte dina, inte ens den som är färgat riktigt.

Men hur det än är, så skulle jag vara tacksam för att de inte leker eller är ett par, ditt akvarium på 105 liter är alldeles för litet för ett palettpar som har rom eller yngel. De blir mycket revirhävdande, och kan bli mycket aggressiva. De kommer ta över hela karet om du får ett lekande par .

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
1

Jag håller med Rovfisk. Palettciklider passar inte in i ditt akvarium. Det är för litet och du har för mycket andra invånare för att få ett trivsamt akvarium. Det bästa anser jag vore om du lämnade tillbaka palettcikliderna till butiken eller hittade nya hem åt dem. Du har en hel del åtgärder inplanerade för ditt akvarium och dessa vore bra att ta itu med.

Erratic_Eagle
1

det stod VF paletter när jag köpte dem men det är väl skitsnack som vanligt. på mitt fritids var dem i ett betydligt mindre akvarium på kanske 54L. och det gick jättebra och dem fick yngel hela tiden och det va kanske 5-6 st paletter där.

ansel
1

Om du vill så kan jag skicka ett gäng växter till dig erratic. Har inte skickat några förr så vet inte om dom överlever, men kan ju försöka :). Skicka mig bara din adress så bjussar jag på portot.

Draken
4

#17 För det första så är Palettcikiden en parbildande fisk och de skall bara vara 2, en hane och en hona.

För det andra, oavsett vad djuraffärena säger, så skall ett par Paletter ha minst 200 liter. Det spelar ingen roll, har man en hane och en hona, så blir det, förr eller senare, yngel vilket i sin tur innebär att Paletterna blir revirhävdande och mycket aggressiva.

Jag kan ge dig ett exempel, jag har haft Paletter i flera olika omgångar och flera olika par. De har alltid gått i minst 200 liter, oftast större (300-500 liter) Det senaste paret jag hade (2-3 år sedan) hade jag i hörnakvariumet på 225 liter, med fullvuxna sclararer (akvariumet är 65 högt, så ingen fara med scalarenas fenor ;) ) Mina vuxna scalarer var upptryckta i ett hörn av akvariumet, av Paletthanen, när de hade ynglen ute. Honan tog ihjäl min ena fullvuxna scalarehane, han kom för nära grottan där hon hade rommen. Det slutade med att palettparet blev flyttade till ett karantänakvarium (på 105 liter) i väntan på att säljas till ett lämpligare akvarium. De lekte även där, trots total brist på inredning, hade bara en pump och värmare samt en plastväxt i det karet. De såldes sen till en tjej med ett 400 liters akvarium, där gick det ganska bra,  hon hade ganska stora bökiga ciklider i sitt akvarium. Paletterna muppade även mot dem.

Jag tycker Palettcikliden är jättefin, och jag är jättesugen på att köpa ett par igen, men om jag gör det, så kommer de att placeras i 520 litern med de större cikliderna som går där. Trots att jag har 3 andra akvarium på 240, 112 och 60 l där jag, enligt butikerna, mycket väl kan ha dem.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Erratic_Eagle
1

ok, då vet jag, ansel hur mycket vill du ha för växterna och jag ska kolla på en djuraffär idag om dem vill ta emot palettcikliderna.

mimåne
1

Hur gick det på djurbutiken? Ville de ta emot palettcikliden?

Erratic_Eagle
1

Inte där jag va men jag ringde till en annan butik( djurmagazinet karlstad) och frågade och de tog in dem😋ska nog åka in och lämna tillbaka iaf en när mamma kan åka med mig dit😎😀

mimåne
1

Härligt att höra. Passa på och lämna dem alla när du ändå får =)

Erratic_Eagle
1

Ok, har du något tips på någon annan relativt lättlekt fisk som jag kan ha ett par av😋Den ska va fredlig och fin också

mimåne
1

Om jag inte minns fel så tyckte jag du hade tillräckligt med fisk i akvariet =) Det är viktigt att man inte har för många så att det blir överbelastat.

Erratic_Eagle
1

Jag kommer ha när jag gjort mig av med dem som ska bort ha 10st kilfläcksrasboror, 6 st metallpansarmalar och 2 Ancistrus.=18 st

Erratic_Eagle
1

Jag skulle vilja ha som ett huvudnummer, en dvärgciklid eller något som har ganska lätt att få yngel😉

mimåne
1

För 105L så tycker jag det låter fullt med 18st fiskar =) Jag tror inte att du har plats med en fisk som lätt får yngel, då blir det många fler fiskar..

Erratic_Eagle
1

Ok, jag tycker om yngel så jag tänkte att de blir nog uppätna ändå men det är kul när de kläcks/föds, så du tror att 20 är för mycket alltså.tänk på att kilfläcksrasbororna är små. Vill ej säga emot men aja

Lizelda
2

#29 Mimåne har en lång och gedigen erfarenhet av akvarium. 105 l är inte alls stort så det får helt enkelt inte plats särskilt mycket där, 18 fiskar är i överkant tycker jag, särskilt om du ska ha Ancistrus som trots allt får lite storlek och gärna ynglar av sig som kaniner.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lillyrod
1

Jag har inte 18 fiskar i mitt 222-liters 😃

Erratic_Eagle
1

Ok, mina ancistrusar är 2 tjejer😋 Vad har du för fiskar i ditt 222l??🙃

Lillyrod
1

Jag har Ap Baenschi, corydoras och Kerritetra.

Erratic_Eagle
1

Ok, nice😅

mimåne
1

Tack Lizelda =)

Jag tänkte på att kilfläcksrasbororna är små Erratic_Eagle =)

Erratic_Eagle
1

ok, du har nog så rätt så rätt, men du kommer nog bli sur nu men jag ska nog skaffa mig någon lite finare firre iaf🤐

Cecilia.S
2

En del har tänket: 1 cm fisk per liter, vilket också beror på vilka invånarna är. Revirhävdande eller inte etc. Ditt akvarium med fullvuxna fiskar: 10 kilfläcksrasboror, 10x5 =ca 50 cm 6 metallpansarmalar, 6x8 = ca 50 cm 2 Ancistrus = ca 30 cm Vilket betyder att dina fiskar redan går ganska trångt. 150 cm fisk i ungefär 100 liter vatten, + eventuella yngel. Jag håller med ovanstående kommentarer om att det redan är fullt.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
1

Kilfläcksrasboror 3x10=30 Metallpansarmalarna 5x6=30 Ancistrus 2x15=30 + 2 st av någon fin fisk 6x2=12 30+30+30+12=102 Jag har ett 105 liters😉 Men det här är ju bara storlek dock

Erratic_Eagle
1

Och om det är fredliga fiskar allihopa så borde det funka

Cecilia.S
1

#38 Kolla zoopet. Kilfläcksrasboror kan bli 5 cm, metallpansarmalar 8 cm. Dvs 50+48+30 om man ska vara mer exakt. Det blir för fullt med två till, enligt mig. 128 cm fisk i 105 liters kar, enligt den här metoden redan överfullt. 

Jag avråder dig för fiskarnas välmående. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Erratic_Eagle
1

Ok

Lillyrod
2

Man kan inte räkna liter per cm fisk. Det är inte hållbart nånstans och är också en kvarleva från 70-talet om inte tidigare : )

Cecilia.S
1

#42 Jag tycker dock inte att man bör överskrida det "måttet", det var därför jag nämnde det :-)

Lillyrod
1

Jag tycker inte man ska använda det måttet alls om jag ska vara ärlig. Vad har jag för fisk? Vad tycker den fisken om? Har fisken plats att få vara för sig själv på om den skulle vilja? Kan den gömma sig? Det är bättre saker att gå efter 🙂

Erratic_Eagle
0

Sant