Guldfisk skål algätare.
Jag har nyss fått en Guldfisk skål av en kompis att ha i mitt mysrum Jag fick även 2 små flytande växter och har tänkt ha sand och lite fina snäckor på botten men är lite orolig över att alger kommer ta över akvariet väldigt fort så undrar om det är någon som har någon idé om en fisk eller annat vattenlevande djur som jag kan köpa. Det bör tåla rätt hög värme då det är hög värme och fuktighet i rummet och även mycket ljus då med både fönster och växtljus dygnet runt.
Hur många liter rymmer skålen?
Väldigt liten vet inte säkert 15-20 liter
Om det är 15-20 liter så är det en väldigt stor skål : ) Tänk en vanlig hink. Fylld helt upp ca 10 liter. Går det i 2 hinkar i den?
Ja det lät väldigt mycket om du säger att det är en väldigt liten skål. :)
När jag bodde hemma hade min styvfar akvarier stora som badkar så hemfört med dom känns skålen liten. Är sjuk och ligger i sängen men jämför jag med en 10 liters hink så går det i iaf en sån och kanske en halv till så minst 10 och Max 20.
Testa med ett litermått och återkom. Viktigast är egentligen ytan. Om toppen är smal och vattenytan blir liten är det svårt att hålla annat än växter där i.
Ska du ha snäckor i skålen så har du redan en algätare där. Behövs ingen fler =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tror det va dekoration snäckor hen mena.
Djurälskare
Posthornssnäckor kanske :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Så kan det ju ha varit Loppelus.. Vad smart du är, det tänkte inte jag på =)
bäst för en sådan skål är räkor o snäckor, alltså inga fiskar =)
Sand, växter och några fina posthornssnäckor röstar jag för. Det är för litet att ha fiskar i. Posthornen tar effektivt bort algerna : )
Klarar dom snäckorna hög värme och mycket ljus?
Det beror på hur varmt det blir. Är du osäker på att du kan hålla en bra livsmiljö kanske enbart växter är säkrare. Runt 25 grader är inga problem för dem.Någon grad till är ok men över 28 så riskerar de att dö.
Det kanske är bäst att du startar det som ett litet växtakvarium. Då kan du mäta och se hur temperaturen kommer att vara i skålen. Posthornssnäckan kan ha en temp upp till 28 grader. Skålen måste också innehålla minst 30L vatten.
Vill du hålla snäckor i skålen så behöver du också läsa på om hur det fungerar att ha ett akvarium. Uppbyggnaden av bakteriekultur, hur du sköter om akvariet och vad snäckorna behöver. Snäckorna kommer även med stor sannolikhet att föröka sig. Det ryms inte hur många snäckor som helst i ett litet akvarium så du behöver ha en plan om vad du ska göra med all avkomma. Vill du inte ha en snäcka som förökar sig så kanske du ska titta på en annan art.