Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1056 ggr
Loppelus
1

Vad heter växterna???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Undrar om någon vet vad dessa två heter?

Djurälskare

Cecilia.S
1

Den ena ser ut som någon typ av Ludwigia, men jag är osäker. Förhoppningsvis hittar Mimåne hit :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lillyrod
0

Ja det är en Ludwigia. Ser inte den andra riktigt. Det är bra om man ska identifiera något att bilder ligger var för sig så man kan klicka upp dem till större storlek. Det går inte i ett bildspel.

Hyrule
0

Jag kan inte se bilderna överhuvudtaget :/ vissa bilder kan jag se men nästan lika många som jag inte ser..Nån som vet varför det är så?

Cecilia.S
0

#3 Är du inne på sidan via mobilen? Då kan man inte se bildspel. Klicka på "Visa sajten i full version" längst ned i så fall. :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hyrule
0

Ah! Tack Cecilia!

Draken
1

Andra bilden tror jag kan vara en sumpväxt, men är inte säker. Är det det, då kommer den att dö av efter ett tag.

Vore bra om Mimåne hittade hit, hon är bäst på växter :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

Ja jag undrar också om det verkligen är en akvarieväxt. Min första tanke när jag såg den var krukväxt : )

Loppelus
1

Snälla mimåne titta hit. 😇

Djurälskare

mimåne
0

Identitetsfrågor är de roligaste tycker jag, och med en sådan trevlig rubrik på inlägget så är det självklart att jag tittar in här =)

Den första är ludwigia repens. Den andra växten har jag själv aldrig sett förut. Varken i handeln eller i någon annans akvarium. Jag blir förbryllad för sättet den växer på och dess förgreningar ser så märkliga ut i mina ögon. Det hade varit intressant att få se rotsystemet på växten. Nu har du kanske planterat den redan, men kanske du kan beskriva hur det såg ut? Var det flera olika plantor eller bara en?

Jag tänker att det är möjligt att det här inte är en akvarieväxt egentligen. De långa stjälkarna med några nya blad i toppen ser inte riktigt ut att höra ihop med resterande växten och jag tänker att plantan kan ha skjutit upp dessa när den blev satt i vatten. Att den kompakta delen av plantan med låga blad och korta, knappt synliga stjälkar har odlats ovanför vattenytan och att det är därför den ser så märklig ut just nu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

#9 Ludivigia repens köpte jag igår, men visste inte att den hette så och det visste inte butikspersonalen heller …Men visst är det den som kan bli riktigt röd om den får rätt ljus ?

Den andra hade de faktiskt också i butiken, och jag frågade om det var en sumpväxt, han visste inte säkert men han trodde det ….Han visste inte namnet dock.

Jag tycker faktiskt att det är lite tokigt att butikspersonalen inte vet namnet på växterna de säljer, vissa har ju skyltar med namn instuckna i krukorna …Varför har inte alla det ?

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

När personalen ska beställa in växter från grossisten så har de två val. Antingen så väljer de att beställa art för art och då levereras växterna med en lapp i krukan med växtens namn. För den som inte är så insatt kan det vara svårt att veta vilka slags växter man ska beställa in genom att bara se listan på grossistens sajt. Det är lite tidskrävande och dessutom dyrare än alternativ 2.

Alternativ 2 är att beställa in en "låda" med växter där vilka arter det blir sker slumpmässigt från grossisten. Då levereras de utan lapp i krukan. Det här är ett billigare alternativ för djurbutiken och samtidigt behöver de inte lägga ner så mycket tid eller engagemang på beställningen, vilket gör att de flesta butiker väljer den här metoden.

Ludwigia repens har rött i sig, men hur röd den blir kan variera beroende på förutsättningarna den får i akvariet. I ett standardakvarium är den grön, med en röd/brun undersida på bladen. I bättre förhållanden klättrar gärna det röda igenom även på ovansidan av bladen. Ofta ser man det här i toppen på plantan främst på de blad som är närmast lampan. I ett akvarium där förhållandena är riktigt gynnsamma tar det röda gärna över ännu mer av det gröna. Däremot så finns det arter i släktet som blir mycket mer kraftigt röda eller lila än vad ludwigia repens blir, men som alla röda växter så beror hur stark röd färg växten får på förhållandena i akvariet.

Draken
1

Tack för infon Mimåne, då förstår jag varför det oftast inte finns skyltar i krukorna på växterna ;)

Hoppas min Ludvigia blir mer röd än grön då ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Krisping
0

Tillför du co2 så blir den garanterat rödaktig.

www.aquaplants.se

Loppelus
0

Rotsystemet ser ut som ludwigians.

Djurälskare

mimåne
0

Menar du att det alltså var flera plantor Loppelus? Inte bara en enda stor planta? =)

Loppelus
1

Precis, det är flera som jag klumpat ihop.

Djurälskare

mimåne
0

Så intressant. Du får gärna uppdatera oss om hur det går med växten om du vill. Det hade varit kul att få se hur den tar sig.

Loppelus
0

Absolut kan jag göra det. 😀. Skulle jag glömma påminn mig.

Djurälskare

mimåne
0

Absolut, om jag kommer ihåg. Skulle jag glömma får nästa läsare påminna mig😃

Loppelus
0

:)

Djurälskare